Axeltrycket nr. 1 2003


Nyheter från Aspöck

Ecopoint baklykta med reflex, kan efterutrustas med lysdioder.
ADR-godkänd

Posipoint positionsljus, rött/vitt, med lysdiod. IP68/ADR-godkänd.

Unipoint sidomarkeringsljus,
1 st lysdiod på 1 Watt.
IP69K/ADR-godkänd.

Regpoint nummerplåtsbelysning, finns med svart respektive rött lamphus.


BPW i karg miljö

Blivande 5-axlig maskintrailer som kommer att förses med enbart stela axlar.

Vi har gjort en spännande resa till vår återförsäljare OSAL EHF på Island. Öns mystik och sagokaraktär är påtaglig i det karga och brutala landskapet. Längs kusterna träder små fiskebyar fram och hästgårdarna ligger med kilometeravstånd från varandra.

Vidderna är otroliga och ön är betydligt större än man anar. Här ryms imponerande vattenfall insprängda i bergsmassiven, gejsrar och varma källor.

Vägförhållandet är minst lika spännande med endast ett fåtal större asfalterade vägar. I övrigt är de av lavasten och grus – man förstår precis varför detta kallas off-road. Att fara fram i 100 km/h över dessa ”vägar” kräver mycket av fordonen. Denna insikt är viktig och leder till rekommendation av Heavy-Duty-utförande på våra delar.

En av Islands byggare arbetade med en 5-axlig maskintrailer, där man enbart använder stela axlar. ”Här på ön finns

Oskar Alfredsson från OSAL och Peter Svensson från FOMA beundrar här en het vattenkaskad vid Geysir. Med på resan var också Claes Troedsson och Heinz Jansen.

nästan bara raka vägsträckor” skrattar Oskar, vd på OSAL EHF. ”Kostnaden att bygga in styrbara axlar är för hög i relation till kostnaden för däckslitage. Eftersom vägarna till så stor del är grusvägar, där underlaget flyttar sig snarare än ger radergummieffekt, blir slitaget på däcken inte lika stort”, menar han.

Oskar har haft sitt företag inom branschen i 25 år i år. Han minns än idag den första kontakten och beställningen av två axlar samt en vändkrans hos BPW. Det fanns vid det tillfället ingen som handlade med reservdelar till släpvagnar. ”Därefter följde nästan 15 år, då vi var ensamma med import av dessa delar” säger Oskar. Idag är förhållandet annorlunda. Det finns fler aktörer på marknaden och Island är inte längre lika isolerat.

Enligt statistiken rullar ca 6000 släp/trailers på Island och man importerar främst från Finland, Tyskland, USA och Sverige. De största lastbilsfabrikaten är MAN, Scania och Volvo.


Flexibel multilykta

Jokon presenterar en ny multilykta för 12 Volt. Den ingår i 630-serien och kan monteras både stående och liggande.

Lyktan är, precis som våra andra multilyktor, avsedd för direktanslutning av kabelsystemet med hjälp av bajonettkontakt på baksidan av lyktan och är komplett med monterade glödlampor.

Denna typ av lykta är mycket rationell med tanke på den extremt korta monteringstiden och kan fås med olika funktionsalternativ; bak, broms, blink, dim, back. Den kan också erhållas med dubbla kabelanslutningar på baksidan för t ex separat anslutning av skyltbelysning eller sidomarkering.


Godkänt lås till WS 3000 S

Även den nya generationen av Winterhoffs WS 3000 har nu fått ett godkänt lås.


RLX COMPACT

FOMA lanserar en ny lagerserie från Rollix. RLX COMPACT är ett nytt, förspänt lager med hög precision.

Genom att vara lättare och mer kompakt har detta lager tekniska och kommersiella fördelar.

Prestanda
FOMA:s och Rollix långa samarbete och leveranser till tillverkare av industrirobotar har gett erfarenheter kring användning av lager med korslagda rullar. Detta har resulterat i RLX COMPACT-konceptet, där lagret har hög styvhet med lågt rotationsmoment och utan vibrationer.

Applikation
RLX COMPACT har utvecklats speciellt för kunders krav. Konstruerat med hög hållfasthet och fördelar erhållna från lång

erfarenhet av lager med korslagda rullar är RLX COMPACT väl anpassat till och lätt användbart för många olika applikationer som kräver exakthet, effektivitet, precision och kvalitet.

Produktserie
RLX COMPACT finns i fem olika diametrar, från 296 mm till 721 mm ytterdiameter, i standardutförande eller slipat utförande för specialapplikationer med hög precision.


Rockinger RO 825

Under hösten 2002 tog Fordonsmateriel AB över agenturen för Rockinger släpvagnskopplingar. Detta är ett naturligt steg, då Rockinger nu ingår i Jost-koncernen och Fordonsmateriel AB representerar Jost i Sverige sedan många år.

Rockinger tillhör de ledande tillverkarna av dragkopplingar till såväl lantbruk och skogsbruk som lastbilsindustrin och har mer än 125 års erfarenheter från branschen.

Rockingers släpvagnsprogram sträcker sig från små enkla kopplingar upp till kopplingar för släpvagnsvikter på 1000 ton.

På lantbrukssidan är Rockingers kopplingsprogram ett bra komplement till BPW’s lantbruksprogram av axlar och kompletta aggregat.

Bland nyheterna från Rockinger finns bland annat RO 825-kopplingen med tillhörande RO 593-kopplingshuvud.

Denna koppling är ett alternativ till den hitchkoppling, som vanligtvis används i Sverige idag. RO 825-kopplingen ger fördelar såsom optimal körkomfort tack vare minimalt spel mellan kopplingen/kopplingshuvudet och låg förslitning, vilket ger en lång livslängd. RO 825 har en hög stödlastkapacitet, upp till 3 000 kg. Kopplingen är dessutom servicevänlig och enkel att koppla / koppla ur.


Skivbromsen i ständig utveckling

Sammantaget ser man, att det skett en mängd förändringar på skivbroms-området sedan vi fick det första fordonet i kommersiell drift i Sverige 1994.

Huvudglidbulten har gått från att vara täckt av en gummibälg via en stålkåpa till att nu vara ingjuten. Stödglidbulten, som tidigare satt öppen, har fått en rejälare, avtätad gummibussning. Justerskruven, som tidigare ledde till okbyte om den bröts av, har fått en lätt utbytbar adapter. Detta har vi tidigare beskrivit i Axeltrycket nr 3-2001.

Monoblock
Under hösten 2002 kom den nya generationen ok, som kallas Monoblock. Vidareutveckling av skivbromsen har lett fram till att bromsoket nu gjuts i ett stycke – därav namnet ”Monoblock”. Denna förändring innebär en viktminskning på cirka 2 kg per bromsok.

Marcus Lönnqvist och Claes Troedsson granskar de nya Monoblock-verktygen

Utvändigt syns att den mässings-bussningslagrade glidbulten blivit ingjuten och därmed bättre skyddad. Nu syns endast en plan täckbricka.

T=Tangentiell infästning
Ytterligare en förändring är bromsokets infästning mot axeln, s k ”Tangentiell infästning”. Denna ger förenklad montering/demontering. Man kommer åt infästningsbultarna på ett lättare sätt. Dessutom innebär denna infästning ytterligare viktreducering om cirka 10 kg per axel. Omställning till ”tangentialutförandet” beräknas ske under försommaren 2003. För att hålla isär utförandena får de nya bromsarna ett ”T” i beteckningen t.ex. SB 3745 T.

Samtidigt med den tangentiella infästningen införs också en nyutvecklad skiva. Denna har ytterligare optimerats för att minska risken för överhettning av skiva, belägg och angränsande delar.

En ny skivbroms SB 4309 T, baserad på bromsskiva med diameter 430 mm – monoblock och tangentialinfästning, har tagits fram. Den skall i första hand användas som ett kraftfullare alternativ, där BPW:s mindre skivbroms tidigare kom-binerats med 22,5″ hjul. Den har ett något mindre bromsok än den stora skivbromsen SB 4345 T och ger som jämförelse en viktsreducering om cirka 24 kg.
”Monoblock” finns sedan senhösten på alla BPW-axlar och är i eftermarknadsledet fullt utbytbart mot tidigare versioner.


Timmertrailer med trådlös viktindikering

Bodensläp har byggt in de första Loadmax-R systemen på två timmervagnar levererade till Björn Johansson Timber AB i Älvsbyn.

Man har valt ett system med två lastkännarmoduler samt handenhet. Eftersom handenheten är trådlös och fungerar med hjälp av radiovågor, har man den med sig utanför hytten.

Det är en klar fördel att kunna lasta utan att behöva hoppa in och ut ur hytten för att se vikten på displayen. Man utnyttjar det befintliga elnätet, vilket innebär att kopplingar mellan bil/släp ej är nödvändiga. Monteringen är den enklaste tänkbara och tar inte lång tid.

På vagnarna har Bodensläp även valt att montera Airvision bakljusrengörare.


TracTrail

Jokon presenterar en ny multilykta för 12 Volt. Den ingår i 630-serien och kan monteras både stående och liggande.

Lyktan är, precis som våra andra multilyktor, avsedd för direktanslutning av kabelsystemet med hjälp av bajonettkontakt på baksidan av lyktan och är komplett med monterade glödlampor.

Denna typ av lykta är mycket rationell med tanke på den extremt korta monteringstiden och kan fås med olika funktionsalternativ; bak, broms, blink, dim, back. Den kan också erhållas med dubbla kabelanslutningar på baksidan för t ex separat anslutning av skyltbelysning eller sidomarkering.


BPW-axlar med vattentäta lager och nav

BPW levererar även axlar med vattentäta lager och nav. Dessa passar särskilt bra för båttrailers och andra fordon som körs ned i vatten.

Axlarna finns både som bromsade och obromsade och ger en ökad livslängd på lager och nav. Man känner igen axlarna på navkapseln, som är präglad med texten waterproof.