Axeltrycket nr.1 2008


Vitrost på nygalvade ytor

En nygalvad (varmförzinkad) yta är blank men inte stabil. Zinkoxiden i ytskiktet genomgår en passiviseringsprocess där skiktet omvandlas till zinkkarbonater. Ytskiktet blir då mattgrått (som en lyktstolpe) och mycket korrosionsstabilt.

Beroende på klimat och andra omständigheter, t ex vägsalt, händer det ibland att ytan blir väldigt ful under processen. Då bildas det som vanligen kallas vitrost. Vitrost ser dramatiskt ut men är normalt. Efter ett tag har vitrosten försvunnit och ytskiktet är stabilt och korrosionståligt.

Vitrost ser man endast på relativt nygalvade delar. En gammal galvad yta är alltid jämnt grå. På vår hemsida under Information/Tekniska underlag kan du läsa mer om fenomenet vitrost.

Informationen är framtagen av SBR (Släpvagnsbranschens Riksförbund) och Nordic Galvanizers, branschorganisation för varmförzinkningsföretag i Norden.


Torsionsaxlar för 1600 och 1 800 kg nu med vattentäta lager

Efterfrågan på bromsade axlar med vattentäta lager ökar. Dessa används framförallt till båttrailers. Under våren utökar vi sortimentet.

Det innebär att vi kan leverera bromsade axlar med vattentäta lager från 750 till
1 800 kg totalvikt samt 2-axlade utföranden t o m 3 500 kg.


Stadigt på tronen!

BPW sitter stadigt på tronen som marknadsledare inom trumbromstekniken. Hittills har företaget sålt över 11 miljoner trumbromsaxlar.

Det om något visar på att kunderna högt värderar den beprövade tekniken, den robusta konstruktionen och det enkla underhållet.

Mer nyttolast
Nu drar BPW ifrån konkurrenterna ytterligare. Bromsarna SN 4218 och SN 4220 har förbättrats när det gäller vikt, slitegenskaper och enkelt underhåll. Vi kallar resultatet ECO Drum. För ECO Drum SN 4218 har vikten för komponenterna till 9 t trumbromsen minskat med ca 18 kg per axel (inkl. ECOPlus2 navet). 10 tons-varianten med SN 4220 har bantats med 10 kg . Det innebär mer nyttolast!

Lägre kostnader
Ny trumkontur vid bromsskölden och en ny täckplåtsdesign är de tydligaste kännetecknen på ECO Drums trumbroms. Inspektionshålens nya utformning i täckplåtarna förenklar kontrollen av bromsbeläggets slitkanter och bromstrumman.

Tätningen mellan täckplåt och bromstrumma har förbättrats och reducerar smutsinträngning i bromsen. Bromskomponenternas livslängd ökar därmed.

ECO Drum ger dig många fördelar:

  • cirka 10 kg resp 18 kg viktreduktion per axel beroende på axeltyp
  • lättidentifierade originaldelar
  • förbättrad avtätning mellan täckplåt och bromstrumma
  • passar till äldre BPW bromsutföranden

JOST world förvärvar Tridec!

I och med förvärvet av det holländska bolaget TRIDEC i början av januari i år har JOST World ytterligare förstärkt sin position på marknaden. JOST utökar därigenom sitt program av system, moduler och komponenter för den kommersiella fordonsmarknaden med mekaniska och hydrauliska styrsystem samt specialfjädringar. Genom köpet känner sig nu JOST mogna att gå ut på nya marknader.


Höj och sänk!

BPW använder sedan länge ståltorsionsboggi med lastutjämning, som erhålls genom att axlarna är lagrade i bussningar och förbundna med utjämningsstag. Genom att använda samma princip, men med hydraulcylindrar som utjämningsstag, får man en boggi som kan höjas och sänkas. Detta ger möjlighet att sänka lastplanet vid lastning och lossning.

Vidareutvecklad
Principen är inte ny men BPW har utvecklat boggin, så att denna nu kan levereras som en komplett enhet med stötdämparna monterade i axelbockarna. Det innebär att man inte behöver göra en övre dämparinfästning i chassiet. Boggin kompletteras med hydrauliksystemet, som kan vara antingen manuellt eller elektriskt manövrerat.


”FOMA – en garant för kvalitet och kompetens”

– Vi är nog en rätt krävande kund, säger Håkan Bengtsson. Men FOMA har hittills levt upp till våra krav. Håkan är försäljningschef inom affärsområdet Miljöfordon på Interconsult i Falkenberg och har arbetat många år på företaget.

– Jag började redan i början av 80-talet, fortsätter Håkan. – Vi har haft kontakt med FOMA under många av dessa år, och som jag sa inledningsvis har kontakterna fungerat bra. Den tekniska kompetensen är hög.

Håkans affärsområde tillverkar drygt 40 enheter om året.Ca 10-15 st av dessa är efterfordon till vilka FOMA står för leveranserna av främst axlar, luftfjädringar och skivbromsar.

Sällan något krångel
Håkans kollega Anders Carlsson ansvarar för försäljningen inom affärsområdet Pulver, som bygger ett sjuttiotal enheter om året, merparten fribärande efterfordon. Anders har samma uppfattning som sin kollega.
– Jag tycker att FOMA är lätta att samarbeta med. Det är kvalitet på deras produkter, sällan något krångel och så är de duktiga på att informera oss om vad som är på gång. Om något negativt ska tas upp, är det möjligen att leveranserna ibland kan dra ut på tiden. – Å andra sidan, med det tryck som just nu präglar marknaden, är det kanske inte så konstigt, menar Anders.

Interconsult, som ägs av finska JYKI Group, är Skandinaviens mest kompletta tankpåbyggare. Tillverkningen omfattar fordon för transporter av pulver, vätskor och slam.


”En lång och innehållsrik resa”

I juni tackar Håkan Lundgren för sig och drar sig tillbaka efter närmare 35 år på FOMA. Det kan vara lätt att bli sentimental när man blickar tillbaka, men det verkar inte ligga för Håkan.

– Jag tycker faktiskt att jag har gjort mitt nu. Allt har sin tid och det är dags för yngre förmågor att ta vid. Håkan kan se tillbaka på en lång och innehållsrik resa.

– 1974 flyttades FOMAs verksamhet från Solna till Ängelholm. Jag tyckte det lät spännande och var en av de elva som hängde med söderut. Nu är bara jag kvar.

Provbiten roligast
Håkan var med och byggde upp FOMAs verksamhet i Ängelholm.

– Vi var inte många anställda på den tiden, vilket innebar att jag fick en god inblick i det mesta som hände på företaget. Det har jag haft stor nytta av genom åren. Håkan har arbetat med teknikinformation, problemlösning, standardisering, utbildning och intern information, för att nu nämna några områden. Resorna har varit många, och Håkan har kuskat runt i lastbilar kors och tvärs i landet. – Ett utmärkt sätt att lära känna användarna och se hur våra produkter klarar den hårda verkligheten, menar Håkan, och tillägger att prova material kanske har varit det som varit roligast.
Tekniskt kunnande viktigt
Suget efter tekniker är stort i dag. Håkan menar att han själv har haft fördelar av att ha ett gediget tekniskt kunnande i ryggen och produktkännedom .
– Den erfarenheten tycker jag är viktig att överföra och lämna efter mig.

Inga problem med fritiden
Motorsport i alla former ligger Håkan varmt om hjärtat. Därför är det inte speciellt förvånande att Håkan på fritiden restaurerar gamla bilar, just nu en engelsk raritet vid namn Riley.

I övrigt gillar Håkan att resa.
– Det lär blir en del av den varan framöver.

Vi tackar Håkan för alla åren på FOMA och önskar honom lycka till i framtiden!


475 000…

…axlar tillverkade BPW under 2007 i fabrikerna i Tyskland, Ungern och Italien! Siffran för 2006 var 360 000! Målet för 2008 är att passera 500 000-strecket. Bara i Sverige nyregistrerades 53 468 släp och husvagnar 2007, vilket är en ökning på ca 10% mot året innan. Fantastiska siffror som får en att förstå, att det krävs extraordinära insatser för att leveranstider etc ska hållas realistiska:

– BPW har satt spaden i jorden för en ny produktions- och lagerhall i Hunsheim, Tyskland, som beräknas tas i bruk

i augusti 2008. Sommaren 2006 startade BPW en enorm plåtpress, som utökade presskapaciteten rejält. När denna press inköptes planerades redan för ytterligare en i framtiden. Ingen kunde då tro att det bara skulle dröja 1,5 år innan press nummer två var på gång.

– På FOMA jobbar vi med att uppdatera och utveckla vårt nuvarande affärssystem för att bättre kunna möta marknadens krav och optimera logistiken gentemot våra kunder. Målet är införandet av ett nytt lagerstyrningssystem under 2008.

I år är det ’stort’ mässår med IAA, Elmia Lastbil, Elmia Husvagn & Husbil etc. Vi väntar med spänning på vilka nyheter som kommer att presenteras och ser fram emot att få träffas igen!

Fredrik Moritz
VD FOMA


2800 båttrailers om året!

Tord Karlsson, VD och ägare till TK Trailer i Boxholm i Östergötland, började med att själv bygga en båtvagn. – På mitten av 80-talet fanns inte den typ av lätta båttrailers som jag var ute efter, så det vara bara att ta itu med det själv.

Strax därefter kom en kompis och undrade om Tord inte kunde tillverka en vagn till honom också. Ruljangsen var i gång och i dag, drygt 20 år efter starten, har det utvecklats till en mindre industri.

2007 tillverkades 2 800 båttrailers i storlekar från 500 till 3 500 kg, siffror som gör TK Trailer till den näst största tillverkaren i landet. Marknaden utgörs främst av Sverige men även i Norge och Danmark finns köpare.

– Vi kommer att delta på en mässa i Lettland längre fram i år, säger Tord. Den baltiska marknaden är mycket intressant.

Legotillverkning
TK Trailer har 12 personer anställda. Men fler är inblandade i tillverkningen.
– Vi lägger ut det mesta av svetsarbetet på mindre företag runt om i trakten. Slutmonteringen görs här på fabriken i Boxholm.

Försäljningen av TK Trailers vagnar sköts huvudsakligen av återförsäljare runt om i landet.

Samarbetat sedan början av 90-talet
FOMA har levererat boggiaxlar till TK Trailer sedan början av 90-talet. Tord är mycket nöjd med samarbetet.
– FOMA har bra produkter och ska ha en eloge för sin service. Medarbetarna är duktiga och kunniga och finns där alltid när vi behöver deras hjälp i någon form. Det känns tryggt.

Skumfyllda sidostödhjul
Tord är inblandad i det mesta på företaget. – Ja, det blir bara så, menar han. Har man som jag varit med från början kan man bara inte låta bli.

Produktutvecklingen är något som ligger Tord varmt om hjärtat.

– Det händer en hel på det området. Om jag ska nämna något blir det de nya skumfyllda sidostödhjulen. En välkommen nyhet, menar Tord.

Det flyter på
Företaget växer snabbt. På frågan om Tord har planer på att ta upp kampen om att bli störst i landet svarar han att det knappast är möjligt och inte alls aktuellt. – Vi trivs med vad vi har i dag och det flyter på bra nog ändå, avrundar Tord Karlsson.