Axeltrycket nr.1 2009

Tillförsikt

Att förändringarna på marknaden varit stora och omvälvande det senaste året har väl inte undgått någon. Vi har alla varit tvungna att anpassa oss till minskad efterfrågan.

Men det gäller att behålla lugnet, att se möjligheter istället för svårigheter. Vi måste vara disciplinerade i våra beslut och konsekventa i våra strategier. Vi måste undvika att dras med i panikartade säljaktiviteter. Vi tror på framtiden!

När kommer då uppgången? Det är frågan som alla funderar på. I och med att många företag fortfarande har stora överlager kommer en konjunkturförändring först att ske när dessa är balanserade. I tyska medier skrivs det att en uppgång kommer under 2010, med eventuell start under hösten 2009.

Inom BPW utvecklas oförtrutet nya produkter för framtiden. Den senaste i raden är ECO Tronic, ett nytt intelligent EBS bromssystem. BPW är därmed ensam leverantör att ta ett helhetsansvar för hela systemet; axel, fjädringssystem, hjulbromsar och tryckluftssystem. Att en part, i detta fall BPW, tar det fulla ansvaret för utveckling över produktion fram till servicefrågor ger dig som kund en extra trygghet.

På FOMA har vi tagit tillfället i akt och sett oss om efter nya produkter till vårt sortiment. Om några av dessa kan du läsa i denna tidning. Ett ljus i mörkret är definitivt Hamsars arbetsbelysning i diodutförande.

Med andra ord: vi ser framtiden an med tillförsikt och önskar Er en fortsatt skön sommar och höst.

Fredrik Moritz
VD FOMA

Powerpack – portabel kraftkälla

Powerpack är en portabel och smidig kraftkälla för många användnings- områden som t ex båt- och campingliv. Powerpack är enkel och säker att använda samt förlänger batteriets livslängd.

Smart-laddarens funktion
Den inbyggda laddaren innehåller mycket avancerad teknik. Powerpack underhållsladdar och förlänger batteriets livslängd.

Några fördelar med Powerpack:

  • Inbyggd laddare
  • Övervakning av laddningscykel
  • LED-display för batteristatus
  • Huvudströmbrytare med nyckel
  • Tillbehörsanslutning
  • Skyddade utvändiga poler
  • Polanslutning utan verktyg
  • Kraftigt väderskyddat hölje
  • Ventilationsfläkt
  • Fästen
  • 1 års garanti

Rutinerade trailertillverkare!

PK TrailerTeknik AB har under de drygt fyra år man varit verksamt skaffat sig en stabil grund att stå på. – Vi är nöjda med utvecklingen så här långt, säger en av företagets två grundare Kenneth Hjalmarsson, som äger företaget tillsammans med Peter Svensson. Båda har lång erfarenhet av trailertillverkning från bl a Hafo Trailer och VM-Trailer.

I dag omsätter PK TrailerTeknik 20 miljoner kr och har ett tiotal personer anställda. På produktprogrammet står nytillverkning av maskintrailers, maskinsläpvagnar, jumbotrailers samt maskinkärror. Ombyggnader och förändringar av äldre trailers är också en del av verksamheten.

Förvärv av JIWE-dörrar
I slutet av 2006 förvärvades JIWE-Dörren AB som redan fanns i de lokaler PK TrailerTeknik skaffat under året. – Vi har stor nytta och glädje i vår trailertillverkning av deras kunnande och maskinpark för aluminiumbearbetning, fortsätter Kenneth. Sedan ett år tillbaka samarbetar de med BE Trailer. – Tillsammans med BE Trailer bygger vi lätta dragbilar som har den fördelen att de får köras med BE-körkort.

Fokus på den nordiska marknaden
Under förra året tillverkades 8 nya trailers. Till detta ska läggas reparationsarbeten och ombyggnader. – Jag tycker att vi har en hygglig tillväxttakt även om den ekonomiska krisen tillfälligt kylt ned marknaden, säger Kenneth och tillägger att man huvudsakligen säljer på den svenska och norska marknaden.

FOMA var med från starten
Redan sedan den första trailern byggdes har FOMA levererat delar.
– Ja, vi började samarbeta redan från start när en av deras representanter knackade på. Nu levererar FOMA axlar, styrsystem, kompletta flak, däck mm. När det gäller samarbetet med FOMA säger Kenneth. – Det fungerar väldigt bra!


Padoan – nya tankar från Italien

FOMA har en ny sidomonterad hydraultank i programmet. Denna kommer från den italienska tillverkaren Padoan. Tankarna finns i rostfritt, aluminium eller lackerat stål.

Standardtanken tillverkas i aluminium och har skvalpplåt för att undvika turbulens mellan sug- och returledning.

Tankarna levereras med monterade upphängningskonsoler, rejäl sugstuds med dimension 2½” och är anpassade till variabla pumpar med stort flöde.

Längd
mm
Djup
mm
Höjd
mm
Vikt
kg
Volym
liter
Artikel-
nummer
400 706 636 37 150 65A015040CFHS
450 706 636 38 170 65A017045CFHS
500 706 636 39 200 65A020050CFHS
600 706 636 40 250 65A025060CFHS

Organisationsförändring

José De Bernardi har anställts som säljare på Fordonsmateriel AB från och med den 27 juli 2009. José kommer att arbeta med företagets tunga släpvagnsprogram som ersättare för Peter Svensson. José kommer närmast från Krone Sverige AB, men har tidigare jobbat många år på Fordonsmateriel AB och är väl förtrogen med våra produkter och kunder.

Från den 1 juli har Peter Svensson, tidigare säljare för FOMAs tunga reservdelsprogram, övergått till SLÄPIS AB, där han ska arbeta som försäljningschef och operativ ledare för Släpis dagliga verksamhet.


Nya regler vid besiktning


Stora förändringar är på gång vad gäller typgodkännande av fordon. Ett nytt ramdirektiv 2007/46/EG trädde i kraft den 29 april i år.

I direktivet står bl a ”fastställande av en ram för godkännande av motorfordon och släpvagnar till dessa fordon samt av system, komponenter och separata tekniska enheter som är avsedda för sådana fordon.” Vad innebär nu detta konkret? Vi låter Bengt Wrannvik på AVL MTC reda ut begreppen.

– Sedan den 29 april 2009 kan sk. helfordonsgodkännande även erhållas för släpvagnar, lastbilar och bussar. Efter genomgången besiktning, som kommer att handhas av Transportstyrelsen, kan fordonet säljas i alla länder i Europa utan att, som hittills varit fallet, genomgå ytterligare besiktning i respektive land.

Kraven för godkännande har alltså standardiserats, vilket gör att de nationella kraven som tidigare gällt inte längre är aktuella. Här nämner Bengt bl a lastsäkring och hyttslagprovet. AVL MTC, där Bengt arbetar som projektledare, sysslar i huvudsak med provning åt fordonsindustrin. Företaget har ett stort antal laboratorier världen över till sitt förfogande. I Sverige arbetar drygt 200 personer.

Bengt berättar vidare att den nuvarande enfordonsbesiktningen troligen kommer att ersättas av ett enskilt godkännande. I dag är det Bilprovningen som har hand om detta men i framtiden övergår besiktningen till Transportstyrelsen. Transportstyrelsen har det samlade ansvaret för att ta fram regler och se till att myndigheter, företag, organisationer och medborgare följer dem. 2010 förs även länsstyrelsernas verksamhet för körkort och yrkestrafik över till Transportstyrelsen.


Lättmonterade kompletta flak!

Suer i Tyskland har fordonskomponenter av alla möjliga slag i sitt utbud. I FOMAs program finns Suers lättmonterade kompletta flak. Cargotrail-flaken levereras i byggsats och är lätta att montera utan behov av svetsning.

Flaken finns i två varianter: för totalvikter upp till 7,5 ton och upp till 12 ton. Båda utföranden har pallbredd mellan surrningsöglorna och kan levereras med eller utan lämmar samt med kapellställning som tillval.

Alla delar är precisionstillverkade och alla hål förborrade för exakt passform. Konstruktionen ger mycket hög stabilitet.

Flak upp till 7 499 kg totalvikt

  • levereras i byggsats
  • lätt att montera, ingen svetsning
  • förzinkade eller KTL-behandlade hörn- och flakstolpar
  • levereras utan eller med färdigmonterade lämmar
  • lämhöjd: 400 eller 500 mm
  • för 18, 24 eller 30 mm bottenplatta
  • höjd hjälpram: 190 alt 210 mm
  • tvärbalkar på max 560 mm avstånd
  • tillval: eloxerat eller pulverlackerat utförande
  • levereras med monteringsmaterial och alla hål förborrade

Flak upp till 12 000 kg totalvikt

Som ovan men: lämhöjd: 400 till 1 000 mm i 100mm:s steg, höjd hjälpram: 210 mm, hörn- och flakstolpar: 2 000 mm höga, framstam max höjd: 2 000 mm, kan levereras med kapellställning


Infomobilresa i Sverige

Under veckorna 21 och 22 var BPWs Infomobil i Sverige. Denna gång arrangerades resan ihop med Volvo Truck Center, Sveriges Åkeriföretags regionsföreningar samt lokala släpvagnsbyggare.

I Infomobilen var det stort intresse för BPWs senaste innovationer, ECO Disc och ECO Tronic. På plats kunde nya affärer föras i hamn tack vare kundernas positiva mottagande av BPWs egenkonstruerade skivbroms. Totalt besöktes 5 orter på lika många dagar och det rådde en samstämmig syn på affärsläget som ljusare än för bara några månader sedan. Besökarna kunde också prova Volvos nya ECO-drivingkoncept samt genom Sveriges Åkeriföretags samarbetspartners, testa sitt blodtryck, få information om körtider och den digitala färdskrivaren samt försäkringsupplägg. Besökarantalet var, trots rådande konjunkturläge, överraskande högt.

Under veckorna 36 – 37 har du som bor i mellersta och norra Sverige också tillfälle att ta del av nyheterna från BPW. Vi kommer att besöka släpvagnsbyggare, Scania- och Volvo- samt reservdelsåterförsäljare. Om du bor eller finns i närheten av nedanstående platserska du hålla utkik efter Infomobilen, som är laddad med intressanta nyheter från BPW. Här får du bl a stifta bekantskap med BPWs nya egentillverkade skivbroms och det nya EBS-systemet. Naturligtvis finns personal från FOMA på plats.

På varje plats är Infomobilen öppen 10:00 – 16:00
Måndag 31/8: Stockholm Släpis
Tisdag 1/9: Gävle Bilbolaget
Onsdag 2/9: Bollnäs Bilmetro
Torsdag 3/9: Sundsvall/Timrå Trailereffekter
Fredag 4/9: Östersund Berners
Måndag 7/9: Luleå Müllers
Tisdag 8/9: Skellefteå Wist Last & Buss
Onsdag 9/9: Umeå Atrans
Torsdag 10/9: Örnsköldsvik/Björna Björnavagnar

Högklassig arbetsbelysning från Hamsar

FOMA har inlett ett samarbete med det kanadensiska företaget Hamsar Diversco Inc som är en av de ledande tillverkarna av arbetsbelysning i världen. Företaget grundades för drygt 20 år sedan och har specialiserat sig på design, utveckling och massproduktion av belysning och elektroniska produkter.

Arbetsbelysning utöver det vanliga

  • 10 dioder
  • Ljusstyrka 1900 lumen
  • Strömförbrukning 2,25/1,15 ampere
  • Marint bruk

Hamsars arbetsbelysning matchar väl FOMAs produkter, där det främst är segmenten tunga fordon, entreprenad- och skogsmaskiner som är av intresse för denna typ av belysning. Visi-Light XWL-800/HO är en LED lykta som är lite utöver det vanliga. Om vi jämför med traditionell arbetsbelysning är fördelarna med Visi-Light många. Den kompakta designen gör att den passar in överallt där belysning krävs. Lyktan drar mindre energi än konventionella halogenlampor och har dessutom minst 100 gånger längre livslängd. Vidare har den inga mekaniska delar som kan krångla. Andra fördelar är att full effekt uppnås vid tändning och vitt ljus i området 9 – 36 volt. Lyktan är mycket tålig och uppfyller kraven för IP68, som innebär att lyktan är dammtät och lämpad för långvarig nedsänkning i vatten.


Goda nyheter för husvagnsförarna!

BPWs stabiliseringssystem iDC har nu funnits på marknaden sedan hösten 2008 och responsen från marknaden är positiv. Även om dagens husvagnar har stabila köregenskaper är en iDC-utrustad vagn ännu säkrare och riktningsstabilare än en vagn utan stabiliseringssystem.

En sensor på släpfordonets axel registrerar fortlöpande minsta acceleration i tvärled och skickar signaler till iDCs centralenhet som identifierar risksituationerna och bromsar släpfordonet automatiskt. Utan att du märker det återfår släpfordonet sekundsnabbt sin riktningsstabilitet.

Lätt att eftermontera
iDC eftermonteras enkelt på alla BPW-chassin utrustade med påskjutsbroms av typ ZAF-2.

Nöjda husvagnstillverkare
Så här säger representanter från SoliferPolar och KABE:

”Vi har precis startat marknadsföringen av iDC så hittills har vi inte hunnit få så mycket feedback från våra kunder. Men vi är jättenöjda att vi har ett så bra tillbehör att erbjuda våra kunder och vi hoppas att de får upp ögonen för denna förnäma uppfinning” (Fredric Mattsson, SoliferPolar)

”Intresset är stort hos våra kunder och många väljer den extra tryggheten som iDC tillvalet innebär på en redan körstabil KABE-vagn” (Johan Skogeryd, KABE)


Engångsoveraller som skyddar mot smuts och väta

 

Från juni i år finns praktiska engångsoveraller till försäljning. Bra att ha med sig i lastbilen, husvagnen, traktorn m fl.

  • Hög kvalitet till konkurrenskraftiga priser
  • Tillverkad i SMS, ett vattenavvisande material
  • Behagligare att ha på sig än de overaller som i dag finns på marknaden
  • Storlekar: M, L, XL, XXL och XXXL
  • Säljs i förpackningar om 50 st

ECO Tronic
BPW först med intelligent bromssystem!

ECO Tronic är en absolut nyhet på släpfordonsmarknaden. BPW kan idag, som första axeltillverkare i världen, leverera ett intelligent elektroniskt bromssystem, med fördelar som bara BPW kan erbjuda.

Det elektroniska bromssystemet EBS från BPW är en av de första komponenterna i den nya produktfamiljen ECO Tronic. Systemet är framtaget i samarbete med Haldex.

Förutom elektronisk styrning av bromsen, Trailer Roll Stability, ALB-reglering och utvärdering av driftsdata erbjuder BPWs nya EBS släpfordonstillverkare och fordonsägare ett antal nya specifika egenskaper för släpfordon, som bara finns hos BPW.

Assembly Data Management – för snabb service och korta verkstadsuppehåll

Med funktionen Assembly Data Management kan för första gången alla viktiga chassi- och fordonsdata lagras elektroniskt i EBS-systemet.

Fördelarna är uppenbara. Vid en eventuell reparation erhålls genom ett musklick fullständig information om alla reservdelar som behövs. Detta förkortar tidsåtgången vid verkstadsbesöket och minskar kostnaderna vid stillestånd. Speciellt intressant är att du från BPWs hemsida kan direkt ladda ner alla nödvändiga serviceunderlag.

Road Condition Monitoring – gör att du får bättre driftskontroll

Skulle du hela tiden i detalj vilja veta på vilken sorts vägar ditt släpfordon körts?

Road Condition Monitoring på BPWs EBS ger dig uppgifter om detta. Funktionen registrerar och utvärderar alla vägprofiler, som fordonet hittills har körts på.

Så enkelt är det att ha kontroll över vilka påfrestningar fordonet utsätts för.

Brake Performance Monitoring – för bättre bromsanpassning och mindre slitage

Ett återkommande problem är bristande respektive otillräcklig bromsanpassning, i synnerhet när dragfordonet ofta skiftas. Följden blir högre slitage på bromsarna. Funktionen Brake Performance Monitoring registrerar och utvärderar den verkliga bromsanpassningen och jämför med de teoretiskt optimala värdena.

Skulle avvikelsen vara för stor får du direkt rekommendation gällande felsökning och avhjälpande.


ECO Disc – trailer- och släpskivbromsen som förtjänar sitt namn!

Lättare, robustare och servicevänligare

Genom den nya ECO Disc har BPWs konstruktörer lyckats utveckla en skivbroms som utan kompromisser är anpassad för de speciella krav som användandet i släp och trailers innebär. Framförallt är en ordentlig och robust tätning av bromsokets två tryckkolvar väldigt viktig. På ECO Disc är kolvarnas gummibälgar inbyggda i oket och skyddade från stensprut och värme. Ytterligare en fördel med ECO Disc är en viktreducering på upp till 14 kg per axel, gäller TSB4312 (för 22,5” hjul och 12 tons axeltryck). De två andra varianterna blir 10 kg (TSB3709 för 19,5” t o m 10 ton) respektive 13 kg lättare per axel (TSB4309 22,5” t o m 10 ton). ECO Disc får också extra pluspoäng
för att det är så enkelt att byta belägg och skivor. På 22,5”-varianterna behöver inte bromsoket demonteras när bromsskivan skall bytas. Produktionen
av ECO Disc planeras vara fullt utbyggd i början av 2010.

ECO Disc – fördelar i korthet:

  • Upp till 14 kg lägre vikt genom kompakt design (Compact Design)
  • Demontering av ok vid byte av bromsskiva är inte nödvändig
  • Placeringen av bromsjusteringen innebär snabbare beläggbyte
  • Ordentligt skyddade tätningar av okets glidbultar
  • Oket lagrat i mässingsbussningar
  • Skydd mot fukt och smuts genom att gummibälgarna till okets tryckkolvar placerats inuti bromsoket
  • BPW har full kontroll på den nya skivbromsen, från utveckling över testning och produktion till försäljning.

Compact Design: upp till 14 kg viktreducering tack vare att bromsoket monteras direkt på axelns fäste utan dagens adapter

Inbyggd gummibälg vid okets tryckkolvar ger bästa möjliga skydd mot värme och stensprut

Enkelt att komma åt justerskruven vid beläggbyte

Tack vare uppbyggnaden av ECO Disc behövs oket inte demonteras vid byte av bromsskiva (gäller 22,5”- varianterna)


95% av vår tillverkning utgörs i dag av hästtrailers

Entreprenörer har en sak gemensamt; de ser möjligheterna och gör något av dem. Tommy Persson, VD och grundare av Boj Transportvagnar AB i Klippan, passar väl in i denna kategori.

Som lantbrukarson och väl förtrogen med både djur och maskiner fick han på sextiotalet syn på en hästtrailer som lämnade en del övrigt att önska.

Snabbt igång
Det fick honom att fundera. – Jag började skissa på en trailer och efter ett tag hade jag första vagnen klar. Den sålde Tommy snabbt och sedan var det hela igång. De första åren stod Tommy ensam för hela ruljangsen.

– De första 50 tillverkade och sålde jag själv. Först i slutet av 60-talet utökades företaget med en säljare. I dag är det ett annat BOJ som möter en.

600 vagnar om året
BOJ omsätter drygt 60 milj. kr och har närmare 30 anställda. Till detta ska läggas uthyrning av trailers. – 95 % av vår tillverkning utgörs i dag av hästtrailers och jag vågar påstå att vi fortfarande, efter över 30 år, är Sveriges ledande tillverkare. Då menar jag inte att vi tillverkar flest vagnar i landet utan att vi är ledande i kvalitet, säkerhet och ekonomi, säger Tommy.

Hemligheten med en BOJ-trailer är att den är dimensionerad för de belastningar den utsätts för. Alla detaljer som axlar, balkar, bromsar och koppling är av mycket hög kvalitet.

– Säkerhetstak och aluminiumgolv är standard, tillägger Tommy.

Starka i Sverige
BOJ har sin huvudmarknad i Sverige men säljer även i de andra nordiska länderna. – Jag ser ingen anledning till att vi ska söka oss utanför Norden. Vi är starka här hemma och vi jobbar hårt för att ytterligare stärka vår position.

Kunden bestämmer
Självklart är det kunden som bestämmer, ingen vagn är den andra lik.

– Vi tillverkar vagnarna efter kundens önskemål, fortsätter Tommy. En BOJ-vagn är optimerad för dragbilen. Naturligtvis har BOJ också täta kontakter med Bilprovningen och Transportstyrelsen, vilket är en trygghet för kunderna.

Mer än nöjda med FOMA

Tommys kontakter med FOMA sträcker sig så långt tillbaka som till början av sjuttiotalet. På vår fråga om hur samarbetet fungerat svarar han lätt förvånad: Det säger sig väl självt?! Samma leverantör i över 30 år måste betyda att vi på BOJ är mer än nöjda.