Axeltrycket nr. 2 2008


Spännande höst!

När nu denna fantastiska sommar går mot sitt slut går vi andra spännande saker till mötes!

Stort mässår i år med början den 20 augusti, då Elmia Lastbil 2008 slår upp portarna! Därefter följer Elmia Husbil & Husvagn och alla de stora tyska mässorna, varav IAA i Hannover med start

25/9 är extra spännande eftersom BPW då bland annat presenterar sin egen skivbroms, ECOdisc.

Efter en turbulent tid med stora prishöjningar på grund av kraftigt höjda råvarupriser, hoppas och tror vi nu att marknaden har stabiliserats.

Med glädje ser vi att vinterns och vårens långa leveranstider åter har normaliserats och leveranserna flyter på till er kunder och tillverkare.

Vi ser alltså med stor optimism fram emot hösten och mot möten med Er på någon av mässorna. Välkomna!

Fredrik Moritz
VD FOMA


Goodyear på offensiven!

Ett däck består av så mycket mer än bara slitbana, kord, skuldror och mönster. Goodyear har en ledande roll i utvecklingen av teknologier för konstruktion och tillverkning av däck. Ett bra exempel är Duraseal-teknologin som ger däcket en möjlighet att täta sig själv vid en skada i slitbanan.

Tätningsmassa i däcket
Under slitbanan ligger ett skikt av trögflytande tätningsmassa som tätar runt ett föremål som tränger in i slitbanan. Även om föremålet, t ex en spik, avlägsnas, så tätar däcket sig självt. Teknologin är utvecklad främst för de däck som används på entreprenad- eller timmerfordon.

De dimensioner som Goodyear för närvarande erbjuder marknaden med Duraseal är 13R22,5, 315/80R22,5 med mönstren MSS och MSD samt 385/65R22,5 med MSS.

Flytande last
Fordon som transporterar vätskor ger genom tyngdpunktshöjden och den levande lasten stora påkänningar på däcken. Ett sätt att få maximal stabilitet på dessa fordon är att använda RH-märkta däck. RH står för Regional Haulage (regional körning) och är en däckstyp som har förstärkta skuldror. Denna egenskap gör däckstypen lämplig för fordon med höga krav på stabilitet, även när det handlar om landsvägsfordon.

Lägre profil
Sedan över 20 år har dimensionen 265/70R19,5 varit mycket vanlig förekommande på svenska släpvagnar.

Goodyear kommer med en ny profil under hösten, 265/55R19,5 (visas i vår monter på Elmia). Däcket klarar 10 000 kg vid 100 km/tim i tvillingmontage.

Ett annat intressant lågt däck är 265/70R17,5 som i dubbelmontage klarar 12 ton i 80 km/tim. Däcket har en höjd av 817 mm och är ett intressant alternativ till exempelvis 235/75R17,5


Enda alternativet för Bålsta Släpet!

Thord Hedberg tvekar inte. – BPWs axlar är det enda jag kan tänka mig på mina släpvagnar och trailers. Så har det varit sedan jag startade företaget 1974 – för övrigt samma år som FOMA etablerade sin verksamhet i Ängelholm. Kontakten med FOMA sträcker sig dock ännu längre tillbaka. – Jag vill minnas att jag samarbetat med FOMA sedan mitten av sextiotalet.

Saknades bra släpvagnar
Thord är VD på Bålsta Släpet, som han driver tillsammans med sonen Niklas. Som så många andra entreprenörer i vårt land drevs Thord av en längtan att bygga upp en egen verksamhet.
– Jag tyckte dessutom att det saknades en bra släpvagn på marknaden så jag tillverkade en själv. Sedan rullade det på och i dag sysselsätter Bålsta Släpet 18 personer. Företaget tillverkar ca 1 000 enheter om året varav ca 700 är för marint bruk. Sverige och Norge utgör den huvudsakliga marknaden och kunderna hittar vi bland privatpersoner, företag samt stat och kommun. Affärsidén är att tillverka och sälja direkt från fabriken i Bålsta. Thord berättar vidare att man ska kunna leverera standardsläp och trailers inom en arbetsvecka och specialsläp inom 5 arbetsveckor.
– Det brukar vi klara av!

Fungerande samarbete
Samarbetet med FOMA sträcker sig som sagt långt tillbaka i tiden vilket ger en tydlig vink om att Thord är nöjd. – Ja, det är jag verkligen. Oavsett vem jag är i kontakt med så kan de sina saker. Thord nämner bland annat det kompletta sortimentet, de snabba leveranserna och den utmärkta servicen. Han tycker även att FOMA är duktiga på att hålla vettiga priser.

Lagom nivå
Bålsta Släpet tillhör inte de största tillverkarna av släpvagnar och trailers i landet. – Nej, det är många som är större. Men jag trivs bra med att ligga på den nivå vi gör i dag och vi tar ett steg i taget. Jag tycker att vi tillför marknaden kvalitet och kunnande och så länge vi gör det vet jag att det finns ett behov av våra produkter.


EG-helfordonstypgodkännande


Nu kommer ECOdisc!
Skivbromsen som förtjänar sitt namn

Sedan BPW grundades 1898 har företaget lanserat många nya produktinnovationer. Det började redan 1928 med koniska hjullager, som på den tiden var en stor nyhet. Parallellt med tillverkning av bromsar måste en omfattande testverksamhet ske och så tidigt som 1948 tog BPW i drift en testanläggning, som då var den största och modernaste. 1994 kom BPW som första släpaxeltillverkare med skivbroms och denna följdes 1998 upp med en egenproducerad bromscylinder. På IAA 2000 visade BPW en prototyp på en helt ny skivbroms manövrerad med elektromotorer. Nu är det dags med nästa innovation – trailerskivbromsen BPW ECOdisc som kommer i tre storlekar; TSB3709, TSB4309 samt TSB4312.

Från utveckling till tillverkning
– allt på samma ställe

I en nybyggd fabrik på ca 10 000 m2 i Hunsheim nära huvudfabriken i tyska Wiehl kommer tillverkning och montering att ske. Fabriken med de modernaste produktionsfaciliteter kommer att färdigställas i september 2008. Det innebär att BPW har full kontroll på den nya skivbromsen, från utveckling över testning och produktion till försäljning.

Mindre vikt för högre effektivitet
BPW har kunnat reducera antalet delar som åtgår för att montera skivbromsoket på axeln. Även okets nya kompakta design (Compact Design) har reducerat axelns vikt med 14 kg men med samma stabilitet och slitageförhållande som den tidigare bromsen. Med den nya sortens inbyggda gummibälgar på okets kolvar är bromsen också robust. Genom att de sitter inne i oket har de ett bättre skydd mot termiska och mekaniska skador. Stor vikt har lagts vid att smuts och fukt inte kan tränga in i bromsokets inre. Bromsokets lagerbultar är avtätade genom gummibälgar som sitter skyddade för stensprut.

Servicevänlig
BPWs nya skivbroms ECOdisc har ett ok med tvåkolvsystem, vilket fördela anliggningskraften på bromsklossarna jämnt över hela dess yta. Detta i sin tur betyder ett jämnt beläggslitage kombinerat med en robust konstruktion. Justerskruven till inställning av beläggspelet sitter monterad på okets utsida och nås enkelt med demonterade hjul från fordonets utsida. Tack vare ECO-principen behöver man inte demontera bromsoket (gäller TSB4309 och 4312) vid byte av bromsskiva.

Nedräkningen har börjat!
I september 2008 presenteras ECOdisc på IAA-mässan i Hannover och under 3:e kvartalet 2009 startar serietillverkningen av TSB3709 och TSB4309. Under det första kvartalet 2010 beräknas seriestarten ske för TSB4312.

Så bromsa inte din nyfikenhet, upplev nya ECOdisc på IAA-mässan 2008 i BPWs monter; Hall 26/monter C31.

ECOdisc – 100% perfektion,
100% prestation, 100% BPW

Lättare: viktreducering p g a Compact Design
Servicevänligare: genom finurlig konstruktion
Hög prestation: tack vare robust uppbyggnad

Kompromisslös BPW kvalitet: allt gjort på ett ställe


Bra att veta för dig som arbetar med BPW-axlar!

Den nya axelgenerationen ECOPlus2 innehåller en hel del nyheter som är viktiga att känna till för dig som arbetar med släpvagnar. ECOPlus2 är standard på 9 tons trum- och skivbromsaxlar med hjulstorlek 19,5” och 22,5” sedan september 2007.

Muttern ersatt av skruvar
Den välkända momentmuttern på ECOPlus -axlar har ersatts av en momentskruv. Principen med att muttern kuggar över, då rätt ansättningsmoment för lagringen uppnåtts, är densamma.

Det innebär precis som tidigare att mutterknackare inte ska användas. Korrekt verktyg är hylsnyckel storlek 46. Även den välbekanta ECO-principen, att axelskruven fungerar som avdragare, kvarstår.

Ny kapsel – nytt verktyg
Navkapseln har ny storlek och är försedd med bajonettfattning och O-ring. 30° vridning spänner eller lossar kapseln.

Man behöver endast knacka lätt på nyckeln. OBS! Mutterknackare förstör! Vid montering ska gängorna fettas in lätt samt ny o-ring monteras.

Fettkammare mellan lagren
Den tidigare hylsan mellan ytter- och innerlager är ersatt av en ny variant. Denna har två kammare som kan fyllas med fett i samband med lageromfettning.

Tack vare centrifugalkraften pressas fettet mot respektive lager. Tanken med hylsan är att underlätta omfettning genom att fettkamrarna fylls med fett istället för lagren. Man har även möjligheten att öka fettmängden genom att fylla lagren som vanligt samt fylla fettkamrarna.


BPW – ett enkelt val!

Cryo AB är världsledande tillverkare av kryogenisk utrustning för lagring, transport och hantering av flytande gaser. Företaget, som ingår i tyska Linde-koncernen, har sitt huvudkontor i Göteborg, omsätter ca 350 Mkr och har ca 200 anställda.

Konstruktionschefen Torgny Säfblad är med sina många år på Cryo och som konstruktionschef sedan 1994, onekligen väl lämpad att uttala sig om vilka krav man ställer på sina leverantörer. – När det gäller våra 3-axlade trailers är det oftast BPWs axlar som gäller. Våra kunder ute i Europa
kräver det helt enkelt!

Jättetermosar på väg!
Torgny brukar säga att Cryo tillverkar jättetermosar. Och det är inte vilken last som helst som transporteras på Europas vägar! Den dubbelväggiga konstruktionen ska tåla flytande media på ner till –196° C. Dessa jättetermosar är försedda med BPWs axlar.

Krav från Cryos kunder
– Som jag sa tidigare, vill våra kunder ha BPW-axlar, och eftersom vi tycker att BPW lever upp till de krav vi ställer är valet enkelt. BPW har alltid varit i framkant när det gäller den tekniska utvecklingen.

– Konkurrensen är hård, och det gäller inte enbart att kunna visa upp ett bra sortiment, menar Torgny. Han pekar på viktiga faktorer som tillgänglighet och service. – Har du frågor eller ett problem har uppstått, då ska det finnas någon som snabbt kan leverera ett svar eller en lösning! Här tycker jag att FOMA är väldigt starka. De är lätta att samarbeta med och vi har alltid bra och givande diskussioner om val av axlar.

Många års samarbete
Torgny svävar lite på målet när frågan ställs om hur länge Cryo och FOMA samarbetat. – Exakt när det hela började vet jag faktiskt inte, det var i alla fall innan jag kom hit till företaget. I vilket fall som helst, fortsätter FOMA och BPW på den inslagna vägen, ja då lär samarbetet fungera länge än!