Axeltrycket nr. 3 2002


Generationsskifte för WS 3000

Winterhoffs välkända säkerhetskoppling WS 3000 har kommit i en helt ny modell.

Thomas Böös på FOMA jämför den nya modellen av WS 3000 med den gamla.

Den nya modellen har enhandsfattning för alla funktioner. Koppla till / koppla från, stabilisera / destabilisera samt säkra / osäkra – allt sker nu med samma grepp.

En extremt slimmad konstruktion ger större rörelsefrihet mellan handtag och påskjutsbroms samt mera plats kring dragkulan. Den nya WS 3000 har utökat skydd för ben och stötfångare genom Maxi-Soft-Puffer. Ett godkänt lås är under utveckling.

Snabbfakta WS 3000:

  • dämpar sidosvängningar och nigningar
  • enhandsmanövrering av alla funktioner
  • alla slitbelägg enkelt utbytbara genom clip-system
  • Maxi-Soft-Puffer skyddar ben och stötfångare
  • lättavläst slitageindikator
  • låg vikt
  • kultryck upp till 150 kg
  • EU-godkännande nr 00-0065 e1
  • registrering fordras ej
  • alla släp kan efterutrustas

Vikt-jakt till varje pris

På senare tid har det fokuserats mer och mer på vikter. Man kan i massmedia höra, att kontrollen ökat när det gäller tunga fordons vikt.

Överlast kan kosta, inte bara genom risken för böter, utan även för att man inte får betalt för mer än tillåten totalvikt. I vissa fall kan även upprepade överlass innebära att man förlorar kontrakt på körningen.

BPW Airlight II den nya
lättare luftfjädringen.

Största nyttolast
I syfte att få största möjliga nyttolast gäller det att minska fordonets tjänstevikt. Detta bör göras med viss eftertanke så att viktminskningen inte kostar mer än den smakar. Det är dålig ekonomi att spara vikt så att driftsäkerheten äventyras. Oplanerade verkstadsbesök kostar snabbt mer än vad en ökad lastmängd kan inbringa.

Det kan betala sig att använda avancerade material för att få lägre vikt, men det kan ta lite tid att tjäna in lättmetallfälgarna om man räknar att det kostar ca 30 000:- att bli 175 kg lättare.

150 kg lägre vikt
Även BPW arbetar ständigt för att optimera produkterna när det gäller vikt och driftsäkerhet. Det senaste är den nya, lättare luftfjädringen Airlight II (AL II). Genom införandet av en 70 mm bred fjäder i kombination med nya viktoptimerade skivbromsaxlar har man minskat vikten med ca 30-50 kg per axelmodul. Detta innebär ca 150 kg lägre vikt på en 4-axling, utan att det kostar mer än det traditionella utförandet.

– All jakt kräver gott omdöme, oavsett
om det gäller viktjakt eller viltjakt,
säger Berndt Andersson på FOMA.

Genom uppbyggnad med moduler och med användande av en fjäder i stället för en balkkonstruktion får chassiet optimal flexibilitet.

För bästa köregenskaper kan, beroende på fordonstyp och körförhållande, lämplig fjäder, 70×56 alt 70×62, kombineras med olika stötdämparplacering för bästa köregenskaper.

Optimala lass varje gång
För bästa köregenskaper kan, beroende på fordonstyp och körförhållande, lämplig fjäder, 70×56 alt 70×62, kombineras med olika stötdämparplacering för bästa köregenskaper.

Ett sätt att få full kontroll över lasten är att montera en LoadMaster lastindikator. Med en lastindikator får man på ett smidigt sätt veta vad man väger och har lastat.

En 70 mm bred fjäder i kombination
med nya viktoptimerade skivbroms-
axlar minskar vikten med
ca 30-50 kg per axelmodul.


Verktygslådor

Foma har startat ett samarbete med finska TransComponent som tillverkar de välkända BT- verktygslådorna.

Lådorna tillverkas i 2 mm anodiserad alu-plåt med dörrar i polerad rostfri stålplåt samt gångjärn och låsdetaljer av rosfritt stål. Lister i såväl lock som låda gör att en bra tätning skapas, samtidigt som lådorna är ventilerade för att undvika kondensbildning.

Det finns 5 standardstorlekar. Specialbeställda lådor kan tillverkas efter kundbehov. I sortimentet ingår även ventillådor, virkeslådor, och reservhjulslådor etc.


Spännbandslyft höjer säkerheten

Med nya spännbandslyften har Hesterberg introducerat ett professionellt hjälpmedel för den dagliga lastsäkringen

Vid praktiska prov har man tack vare bandlyftens enkla handhavande kunnat spara upp till halva förankringstiden.

Den nya lösningen höjer arbetssäkerheten
för användaren samtidigt som man enkelt
hjälper till att spara tid vid säkring av godset.

Funktion
Vid taket löper elastiska gummiband genom en rullkonstruktion ner till öglorna som håller spännbanden på plats.

 

Vid inre väggen är spännbandet förankrat vid golvöglan i vanlig ordning och när godset står på plats drar man enkelt ned spännbandet till rätt position för att säkra lasten.

De elastiska gummibanden följer då med spännbandet ned och vid lossning återgår spännbandet till sin ursprungliga position vid taket.

Man behöver ej längre kasta spännbanden över godset – allt är redan på plats.


Rockinger

Foma tar över agenturen för Rockingers släpvagnskopplingar. Läs mer om detta i kommande Axeltryck

Tridec

Foma introducerar Tridec axelstyrning. Läs om Tridec i kommande Axeltryck.


Ny hjulbroms

BPW 170×40-hjulbroms och påskjutsbroms ZAF 1,0 – en mycket prisvärd kombination.

På gummifjäderaxlar med max totalvikt 850 kg införs den nya 170×40-bromsen. Den är typgodkänd för max 500 kg/hjulbroms. Påskjutsbromsen ZAF 1,0 ligger i viktsegmentet 560-1 000 kg.

Kjell Reffner vid ett nyinkommet parti av axlar med den nya 170×40-bromsen.


Nyheter på Lastbil 2002
och IAA 2002

Två stora lastbilsmässor gick av stapeln under sensommaren, 22-25 Aug i Jönköping och 11-19 Sep i Hannover. BPW och FOMA ställde som vanligt ut många spännande nyheter.

Tangentiell infästning = Lättare skivbromsaxel
Viktreduktion på upp till 10 kg/axel.
Monoblock-utförande på oket.
Tidsbesparing vid montage och service.
Introduktion under 2003.

Ny skivbroms
SB 4309 T är en ny skivbromsstorlek för 22,5″ 9 – 10 ton. Konstruktionen av SB 4309T är baserad på ett viktreducerat bromsok och en bromsskiva med diameter 430 mm Detta ger er viktreducering i jämförelse med stora bromsen SB 4345(10-12 ton) med -24 kg. Introduktion under 2003.

Utanför BPWs Infomobil på Lastbil 2002 i Jönköping.

BPWs monter på IAA i Hannover.


Nyheter på Husvagn
Husbil 2002

Årets husvagnsmässa blev en riktig höjdare. Publiksiffran blev 35 583, dvs en ökning med 3 790 besökare jämfört med förra året. I FOMAs monter kunde besökarna som vanligt bekanta sig med det senaste på den lätta fronten.

SB 4309 T är en ny skivbromsstorlek för 22,5″ 9 – 10 ton. Konstruktionen av SB 4309T är baserad på ett viktreducerat bromsok och en bromsskiva med diameter 430 mm Detta ger er viktreducering i jämförelse med stora bromsen SB 4345(10-12 ton) med -24 kg. Introduktion under 2003.
När det gäller belysning visades helt nya multifunktionslyktor från JOKON, stående multilyktor för t ex häst och skåptrailers.

ASPÖCKS 12-voltsprogram visades. FOMA kan ju som bekant erbjuda två fabrikat för belysningssystem på 12-voltssidan, både JOKON och ASPÖCK.

Vi tackar alla våra besökare under mässveckan och hälsar både Er och nya besökare välkomna nästa gång.


Höstsäsong är jaktsäsong

Höstens alla mässor har tagit en stor del av vår uppmärksamhet och har gett oss många trevliga och intressanta kontakter.

Under denna tid har vi även startat samarbete med flera nya leverantörer. Detta har inneburit produktutbildning för vår del, för att kunna ge en bra service till er, när vi nu presenterar produkterna på marknaden. Vilka produkterna är står att läsa om i detta nummer av Axeltrycket.

God jul och Gott Nytt År till alla Er
från alla medarbetare på FOMA!


Caravan Salon
Düsseldorf 31/8-8/9

Den årliga europeiska husvagnsmässan, som är samlingsplats för alla i branschen, gick av stapeln vecka 36. Liksom Elmia Husvagn Husbil är detta en mässa, där husvagnar och husbilar har den framträdande rollen. BPW hade i vanlig ordning en monter, där chassi, axlar och påskjutsbromsar förevisades.

En nyhet, som fanns i BPW-montern, var nya WS 3000 från Winterhoff. BPW originalmonterar kopplingen på sina påskjutsbromsar. BPW utvecklar ständigt nya produkter, som kommer att visas på kommande mässor. En ny påskjutsbroms är under utveckling och planeras att introduceras under hösten 2003. Mer info om detta i kommande Axeltryck.

Entréhallen på Düsseldorfmässan strax före öppningsdags.


Alltid rena baklyktor

Bakljusrengöraren arbetar helt autonomt, d v s sköter sig själv genom en automatik som levereras med i en styrenhet.

Styrenheten kopplas till fordonets elsystem och tryckluftuttag och därefter ansluts dysorna. Bakljusrengöraren blåser luft på lamppanelen i ca 3 sek var 5:e minut och rensar på så sätt lyktorna från smuts och snö på ett effektivt sätt.

Den inbyggda vibrationssensorn gör att luft inte blåses ut vid stillastående (även om motorn är igång), t ex vid längre pauser eller vid nattvila.

AIRVISION bakljusrengöring med
hjälp av fordonets egen tryckluft.