Axeltrycket nr. 3 2005


Utökat produktprogram

FOMA har nu utökat sitt program med ett antal nya produkter på lätta sidan.

Bland nyheterna hittar man bl a uppkörningsramper för belastningar mellan 400 och 4 000 kg. Vi kan också erbjuda el-vinschar i ett antal olika dragvikter med trådlös manövrering. Sortimentet lås för kulkopplingar har utökats med ett nytt utförande, som kan användas både när släpet är kopplat till bilen och vid avställning.

Uppkörningramper
Uppkörningsramperna levereras i böjt eller rakt utförande och med belastningar från 400 upp till 4 000 kg.

Stöldlås
Stöldlås inklusive hänglås, som passar de flesta kulkopplingar. Låset kan sitta monterat såväl på kopplat som på parkerat släp.

Husvagnstrappor
Husvagnstrappa 1- och 2- stegs med gummiklädsel eller träribbor. Även trappa i hopfällbart utförande kan levereras.

Kapellbågar
Kapellbåge för att slippa få ”badbalja” på släpet. Finns i justerbart utförande för olika monteringsalternativ.

El-vinschar
El-vinschar 12 volt med trådlös manövrering. För dragkraft på 908 kg, 1135 kg samt 1361 kg.


Teamwork

När nu 2005 närmar sig sitt slut är det självklart att man funderar på året som gått. Vad har varit bra och vad har varit mindre bra? Vad är viktigt och vad är mindre viktigt?

Kommunikation – samarbete – teamwork, det är viktigt!

Kommunikationen mellan kunder, leverantörer, myndigheter etc är verkligen A och O i vår bransch. Kundernas synpunkter är en förutsättning för att leverantörerna ska kunna förbättra och utveckla sina produkter och konstruera nya. Lagar och förordningar skapar en grund för att trafiksäkerheten blir optimal. Leverantörer måste vara lyhörda för kundernas synpunkter och krav.

Allt detta gör FOMA sitt bästa för att leva upp till. Jag skulle vilja påstå att vi lyckas bra i våra ansträngningar och vårt mål är att med er hjälp bli ännu bättre.

Vi är till för våra kunder och framtiden är våra kunder!

God Jul och Gott Nytt år!


För säkerhets skull…

Stödhjulet som visar kultrycket!

  • När stödhjulet belastas kan man läsa av antal kg på en skala.
  • Skalan 25–125 kg motsvarar ungefär trycket på kulan.
  • Fjäderfunktion i stödhjulet ger en bättre komfort, när man rangerar avkopplad vagn.
  • Enkelt att eftermontera på alla husvagnar och släp.
  • Påverkar inte vagnens typgodkännande.
  • Försedd med Winterhoffs trycklagring
  • Vikt: 5,1 kg
  • Artikelnummer: 646085

Prisade leverantörer

Tysklands kommersiella fordonsindustri har valt ut sina bästa aktörer för det gångna året. I en läsaromröstning genomförd av tidningarna ”Lastauto Omnibus”, ”Trans Aktuell” och ”Fernfahrer” har över 10 000 röstande valt ut ”2005 års bästa produkter”. Överlägsen vinnare i axelkategorin blev BPW. Jost/Rockinger valdes till bästa märke i kategorin släpvagnkopplingar.

Än en gång är det bevisat:
kvalitet lönar sig!


Organisationsnytt på FOMA

Fredrik Moritz har anställts som vice VD fr o m 2005-10-03. Fredrik, som är 39 år, har en bred försäljnings- och marknadserfarenhet från olika industrier, såsom bl a Cardo, Rheinzink och Arjo-koncernen.

Inledningsvis kommer Fredrik att arbeta som marknadsansvarig, för att sedan i samband med bolagsstämman våren 2006 utses till ny VD efter Heinz Jansen. Det närmaste halvåret kommer att fungera som ”inskolning” för Fredrik. Genom många kund- och leverantörsbesök tillsammans med Heinz, personalsamtal etc, kommer Fredrik att skaffa sig all den information han kan komma att behöva när det gäller

Fredrik Moritz, vice VD på FOMA
”vår bransch och vår organisation. Vi stöttar honom alla och ser fram emot en spännande framtid!”

Hans Andersson slutade sin anställning på FOMA 2005-07-31 för att i egen regi sälja Krone-trailers i Sverige.


Modulsystem för baklyktor

Jokon har utvecklat en ny serie som heter 810 och består av ett modulsystem. Olika moduler komponeras ihop till önskad kombination, som i sin inbyggnadsram ser ut som en komplett lykta.

Det finns moduler i blinkers, bakljus/bromsljus, dimljus och backljus. Det går att montera lyktorna stående eller liggande. Möjlighet finns dessutom att ta fram en dekorram runt lyktkombinationen för att på så sätt få en ännu mer kundunik lösning.

Modulsystemet innebär att man förhållandevis billigt kan få fram en kundanpassad lyktenhet.

Att ta fram en traditionell ny komplett lykta med alla nödvändiga fuktioner är förknippat med stora investeringar, och med tanke på att man idag ofta vill ändra design på husvagnar och husbilar är modulsystemet helt rätt.


Lägsta körhöjd med nollinpressning

Den nya ALMT luftfjädringen från BPW – kombinerar toppekonomi med maximal lastkapacitet.

Den kommersiella fordonsmarknaden längtar efter en luftfjädring som möter kraven för större lastvolymer samtidigt som största möjliga effektivitet uppnås. BPW har svarat på marknadens krav med sin ALMT luftfjädring för hjul med nollinpressning (ET0).

Fjäderns speciella form och krökning medger att körhöjden kan reduceras till 245 mm.

Tillsammans med skivbromsar erbjuder axlar för hjul med nollinpressning en hel rad fördelar på grund av sin uppbyggnad: skivbromsen befinner sig i luftflödet, så att bromsen blir optimalt kyld och slitaget på bromsbeläggen minimeras.

Komponenterna utsätts för minimal belastning, därför att kraften är riktad in mot navets lager i en rak linje. Som ett resultat av detta kan komponenterna göras lättare. Viktbesparingen innebär ca 44 kg per axel i förhållande till jämförbara BPW produkter.

Ett karaktäristiskt kännetecken för nollinpressningsversionerna är, att bromsen är separerad från hjullagerna och härigenom reduceras temperaturpåverkan på dessa delar och ökar livslängden. En annan viktig faktor är, att enhetliga hjul kan användas i en blandad flotta av trum- och skivbromsade fordon.


Bromskraftsvariation

Bilprovningen har sedan den 15:e september vid kontrollbesiktning börjat mäta bromskraftsvariation eller mer allmänt uttryckt ”ovalitet”.

Pulserande bromsverkan upp till 1,8 kN är godkänd, 1,8 kN till 2,8 kN noteras som ”Bra att veta” och värden över 2,8 kN underkänns. Rullbromsprovaren mäter kraften mellan rullarna och däcken.

Uppmätt bromskraftsvariation kan bestå av oval eller excentrisk bromstrumma vid trumbroms eller bromsskiva med sidokast vid skivbroms. Även däck, som är ovala, kan komma att höja ovalitetsvärdet. Den främsta orsaken till underkännande är dock felaktigt dragna hjulbultar, som drar nav/trumma/skiva ur sin normala form. Glöm ej heller, att smuts mellan de olika komponenterna kan ge ”ovalitet” på samma sätt som felaktigt åtdragna hjulbultar.

Den enklaste åtgärden är, att börja med att lossa och dra om hjulbultarna korsvis till korrekt åtdragningsmoment (för BPW 600–650 Nm). Sådan åtdragning ska ske utan att bromsarna är ansatta. Det verkar som om denna åtgärd tar bort största delen av anmärkningarna.

Vid montering av bromstrummor/ bromskivor och hjul ska det vara rent på anliggningsytorna. Smuts kan orsaka bromskraftsvariation eller i värsta fall även sprickor vid anliggningsytan på trumman/skivan.


Annorlunda Axlar
40 ton

– Denna BPW-boggi klarar 40 ton vid hastigheten 105 km/h. Boggins benämning är HZMW 2/20010. Axelkropparna består av ett massivt ämne i 150 x 150 mm.

Boggin väger 2617 kg. Användningsområdet är oftast stora och tunga gruvfordon, berättar Niclas Sjöstrand på FOMA.