Axeltrycket nr. 3 2010


Sluttrasslat!

Öppna din verktygslåda och finn att spännbanden ligger prydligt på sin plats. Glöm trassliga band som först skall redas ut innan de kan användas. Med Transcomponents spännband med upprullningsfunktion är spännbandet alltid prydligt upprullat.

Två varianter
Den minsta varianten har en surrningskapacitet på 250 kg och maximala belastningen är 500 kg. Motsvarande för den större varianten är 750 kg respektive 1500 kg. Gemensamt för båda är att funktionen är identisk med de idag använda spännbandens låsmekanism. Ytterligare en funktion har tillkommit; en spärr som håller bandet i utdraget läge. När bandet skall rullas tillbaka in på spolen trycker man bara på en röd knapp och bandet rullas upp.


Plåtskärmar till veteranlastbilar

För 30 år sedan gjorde plastskärmarna sitt intåg på marknaden. Den äldre typen av plåtskärmar, med respektive utan gummikant, finns fortfarande i FOMAs produktprogram.

Skärmarna används i största utsträckning vid renovering av tunga veteranfordon, en hobby som ökat kraftigt.
Följande varianter finns tillgängliga:

Med gummikant:

  • artikelnummer 30.99.36.1006
  • bredd 650 mm, radie 670 mm, längd 2110 mm,
  • öppning 1340 mm, höjd 670 mm

Utan gummikant:

  • artikelnummer 30.99.35.2078
  • bredd 650 mm, radie 650 mm, längd 2200 mm,
  • öppning 1300 mm, höjd 730 mm

Förutom hela skärmar till dubbelmonterade 22,5”s hjul finns även halvskärmar med gummikant till singelhjul. Boggi-/trippelskärmar för tvilling- respektive singelmonterade hjul finns med eller utan gummikant.

Kontakta FOMA när du behöver nya skärmar till ditt veteranfordon.

Martin Forsgård från Habo är ägare till denna fina Scania LBS140. Hela ekipaget har plåtskärmar med gummikant ur FOMAs sortiment. Foto Einar Liljeqvist.


BPW presenterar en egen aluminiumfälg

På IAA 2010 presenterade BPW för första gången sin nya smidda aluminiumfälg med beteckningen Eco Wheel. Fälgen är framtagen tillsammans med den traditionsrika fälgtillverkaren OTTO FUCHS KG och BPW kommer exklusivt att marknadsföra denna.

Karaktäristiskt för Eco Wheel är lufthålens speciella avfasade design. I förhållande till en stålfälg är den nya BPW-fälgen cirka 50% lättare och tack vare det smidda materialets egenskaper fortfarande robust. En fyraxlig släpvagn med aluminiumhjul i singelutförande blir cirka 120 kg lättare. Genom höjd nyttolastförmåga kan investeringen i Eco Wheel räknas hem på ganska kort tid.

Aluminiumfälgar har en lägre levande massa vid accelerationer och inbromsningar – egenskaper som också bidrar till lägre bränsleförbrukning. Aluminiumets högre värmeavledningsförmåga bidrar till en snabb avledning av broms- och däckvärme. Detta ger längre livslängd på däck och bromsar.

Eco Wheel finns i såväl borstad som polerad variant i dimensionerna 22,5“ samt 17,5“ från och med januari 2011.

Otto Fuchs Kg producerar strängpressade produkter, smidesdelar samt ringvalsade delar i aluminium-, magnesium-, titan- och nickellegeringar. För nästan 50 år sedan utvecklade OTTO FUCHS den första serietillverkade smidda aluminiumfälgen för Porsche 911.


Produktfamiljen Eco Tronic har fått tillökning

BPW presenterade studien ”Intelligent Trailer Net“ (IT Net) på IAA

Under namnet Eco Tronic marknadsför BPW sedan 2009 en produktfamilj för elektroniska chassikomponenter i släp och trailer och kan därmed erbjuda ett heltäckande produktprogram från axel till bromssystem. Efter lanseringen av Eco Tronic EBS presenterar BPW nu med IT Net det andra steget i denna produktfamilj. IT Net är en studie innehållande CAN-bus och LED-teknologi, som innebär lägre vikt och mindre arbetstid vid inbyggnad.

IT Net-systemet ersätter det normala kablaget med en fyrådrig kabel (kombinerad CAN-bus och strömförsörjningledning). Diverse kontakter och flertalet kablar, inklusive huvudkabeln i släpets mitt, bortfaller. Genom detta system blir installationstiden cirka 25% kortare. Sidomarkeringsljusen ansluts via Click-in-kontakter.

Lyktor med LED-teknik ger ytterligare fördelar. Genom lysdiodernas lägre strömförbrukning kan kablar med mindre tvärsnitt användas, vilket sänker kablarnas vikt med nästan 50%. Dessutom kan smarta funktioner inkluderas som till exempel anpassat bromsljus – vid onormalt hårda inbromsningar blinkar bromsljuset.
LED-teknologin kommer starkt på lastbils- och släpmarknaden
Lysdioder med sin livslängd på upp emot 30 000 timmar är överlägsna den traditionella glödlampans 1 500 timmar. Dessutom är lysdioder mindre vibrationskänsliga än glödlampor och lyser direkt med rätt ljusstyrka utan glödlampans uppvärmningsfas, en fördel som ger värdefulla millisekunder vid t ex en panikbromsning.


Nya trycksaker

Claes Troedsson tipsar om att uppdatera biblioteket med den nya verkstadshandboken till ECO Disc.

Det har kommit en ny utgåva av garanti- och serviceanvisning för BPW axlar. En nyhet är att den är uppdelad i två separata delar. Den ena delen består av garantianvisningar för ECO Plus och den andra innehåller service och underhållsföreskrifter för BPW axlar och fjädringar från 1982 och framåt.

BPWs egen skivbroms, ECO Disc, är nu i drift sedan ca 1 år. Det finns i dagsläget en verkstadshandbok på engelska/tyska/franska. En svensk översättning kommer senare.

Beställ gärna böcker genom att skicka ett mail till info@foma.se


Lyser upp vardagen

 

Sedan 2006 har JOKONs 735-baklykta varit oerhört populär och byggs in i många lastbilar och släpvagnars bakljusramper. Nu finns denna lysdiodslykta i en mindre variant med samma design och i de vanligaste ljuskombinationerna. Denna serie, som heter 727, har en ytterdiameter över kromringen på 122 mm och lykthusets diameter är 90 mm (motsvarande mått på 735-serien är 155/113,5 mm).

JOKON har även en ny rektangulär baklykta med lysdioder. Serien, som heter 930, har yttermåtten 105×225 mm och finns i tre varianter, bland annat med följande funktioner: blink-broms-parkering-dim-back samt med integrerad reflex (ej trekantsreflex). Vidare kan lyktan drivas i området 9–32 volt och kan byggas in såväl stående som liggande. Vissa bilar kan ha problem med blinkersfunktionen om lyktan har lysdioder eftersom diodernas strömförbrukning är väldigt låg. Skulle detta problem uppstå har JOKON en s k LED-kontrollbox för kontroll av blinkljusets funktion.

JOKON, som är en av Europas ledande tillverkare av fordonsbelysning, har två nya lyktserier på programmet – den runda 727:an som är en mindre variant av den välkända 735:an samt den rektangulära 930-serien, som kan monteras både stående och liggande.


I åkarens tankar

Tankmobil AB bildades ur före detta Chr. Olsson-företagen, som delades upp i det som idag är Interconsult och Tankmobil. 1958 räknas som verksamhetens startår och efter att ha flyttat all verksamhet till Ystad och byggt ut lokalerna omfattar verkstaden ca 7000 m2. Därtill kommer egen lackeringsoch blästringshall. Tonvikten låg tidigare på stationära tankar och tryckkärl, men nu produceras mest kundanpassade tank- och bulkfordon för gas, vätska och pulver. Tankmobil tillverkar, parallellt med fordon och fordonstankar, även stationära lagringstankar. Detta ger företaget kontinuitet i tanktillverkningen som leder till högre kvalitet.

En T-Scania framför en Tankmobil-quattrotrailer av typen ST4 LR 245. Trailern har medspårande första och sista axel med 7,71 meter total hjulbas i den fyraxliga boggin. Det ger 36 tons totalvikt över traileraxlarna och en total tågvikt på 60 ton. Ekipaget är byggt för transport av bitumen, tjockolja och kemikalier och tillhör Eliassons Åkeri AB i Kristianstad.

En norsk T-Scania med en Tankmobil-trailer av typen ST3 LR 342 för transport av kemikalier. Trippeln är en 24-tons med sista axeln medspårande. Ekipaget tillhör Trond Råkil Transport i Norge och levererades i juni 2010.
I åkarens tankar

Kvalitet och kunskap
Ledorden för Tankmobil är kvalitet, lyhördhet för kundernas önskemål, låga tjänstevikter och hållbara konstruktioner med bra ergonomi. Tankmobil tillverkar fordon i kolstål, rostfritt och aluminium och företagets personal är väl insatt i regelverk och beräkningar för bland annat ADR, PED och de nationella vägbestämmelserna i Sverige, Norge, Danmark, Finland samt EU. Företagets konstruktörer ritar sina konstruktioner i både 2D och 3D, vilket ger kunden insyn och möjlighet att påverka utförandet. Dessutom läggs stor vikt vid en fortlöpande avstämning med kunden, under konstruktion och tillverkning, så att genomförbara önskemål i minsta detalj kan förverkligas. För Tankmobil är det av yttersta vikt att ha ett bra samarbete både med kunder och med leverantörer. Tankmobil använder bara kvalitetsprodukter från underleverantörer, vilka dessutom måste ha god förståelse för Tankmobils produkter samt deras kunders krav och önskemål.

– FOMA är som leverantör givetvis en viktig kugge i vårt maskineri! De har insikt om våra krav, säger Niclas Casimir på Tankmobil.


Greppa läget

Goodyears serie lastbilsdäck ULTRA GRIP WTS, WTD och WTT är framtagen för att klara de utmaningar som transporter på vintervägar innebär. WTS-styrdäck, WTD-drivdäck och WTT-trailerdäck har utmärkt prestanda för vinterförhållanden. Kombinerat med högt miluttag, användning året runt och utmärkt manöver- och bromsförmåga på snö är däcket en partner att lita på.

Trailerdäck
Det nya Ultra Grip WTT-vintertrailerdäcket kompletterar utbudet av vinterhjul, när samtliga fordonsaxlar på ett ekipage behöver vinterdäck för optimal prestanda och säkra köregenskaper. Den robusta designen med fyra ribbor av distinkta klackar ger utmärkt motstånd mot skador. Däcken har bred slitbana och djup profil, vilket betyder högt miluttag och bra stabilitet. För bra väghållning på snö och lera har mönstret sicksackplacerade block med tvärstag och halvöppna skuldror, som även garanterar jämn förslitning. Ett däck som är avsett för tuffa klimat och underlag måste ha bromsförmåga i väta och samtidigt ett bra lateralt grepp samt kunna avvisa småsten effektivt – detta konststycke har Goodyear löst genom optimal bredd på mönsterrännorna i slitbanan.

Däcket finns i alla vanligt förekommande dimensioner.


Nyhet! Förzinkat axelrör

– En premiumprodukt som ståltorsionsboggin blir nu ännu bättre med den nya ytbehandlingen, säger Thomas Böös på FOMA.

BPW ståltorsionsaxel med lastutjämning har fram tills nu levererats med tvåkomponents lack på axelkropp. Eftersom enkelaxlarna sedan ett bra tag levereras förzinkade är vi nu glada att även kunna presentera denna produktutveckling på vår ståltorsionsboggi.

– Från och med hösten 2010 har BPW successivt gått över till förzinkning och fram till årsskiftet har all produktion av ståltorsionsboggier ställts om till den nya ytbehandlingen, säger Thomas Böös på FOMA.

Förzinkningen består av ett 12 μm tjockt zinkskikt som lagts på ytorna med hjälp av galvanism. Ytan behandlas därefter med en passiviseringslösning som bildar en s k täckskiktspassivisering. Ytan skyddar zinkskiktet och höjer korrosionsbeständigheten. Behandlingen ger en blank och slät yta, vilken vid en snabb anblick nästan påminner om en produkt av rostfritt stål. Samtidigt som rostskyddet avsevärt förbättrats erhålls ett snyggt och prydligt intryck, vilket harmonierar bra tillsammans med ett galvaniserat chassi eller ett chassi av aluminium. Tester hos BPW har visat att denna nya typ av behandling ger ett bättre korrosionsskydd än traditionell förzinkning.


BPW Bergische Achsen – snabbfakta

Flygbild över BPW Bergische Achsen

BPW Bergische Achsen Kommanditgesellschaft är Europas ledande tillverkare av axlar och chassisystem för släp och trailers. Företaget tillverkar bland annat tunga släpvagnsaxlar (axeltryck över 5,5 ton) för släp och trailers till lastbilar. BPWs produktionskapacitet är över 500 000 tunga axlar per år.

Idag sysselsätter det familjeägda företaget 1600 anställda inom konstruktion, produktion, försäljning och administration på tre platser i Tyskland. BPW har dessutom produktionsenheter på ytterligare nio platser – bland annat i Ungern, Sydafrika och Kina – mer än 20 försäljningsbolag och ett servicenätverk med 3200 partners. Inom BPW-gruppen är runt 4500 medarbetare delaktiga i det dagliga arbetet.

För femte gången har BPW 2010 vunnit Imagepriset ”Bästa märke” i kategorin ”Traileraxlar”.


Ta det säkra före det osäkra
– med BPW original reservdelar

BPW testar alla sina produkter under extrema förhållanden och under lång tid. En av dessa produkter är original BPW bromsbackar som utsätts för de tuffaste körtesterna för att kontrollera belastningskapaciteten. De utsätts ett antal gånger för särskilt krävande bergskörningar med extrema höjdskillnader för att på detta sätt simulera bromsbackens livslängd på kortast möjliga tid. Endast de bromsbackar, som efter dessa ovanligt hårda strapatser fortfarande är intakta och funktionsdugliga får kallas Original BPW Bromsbackar.

Vad kan hända när undermåliga bromsbackar monteras?
Undermåliga bromsbackar visar redan efter kort tids användning ett utpräglat slitage,
t ex kan stora bitar av bromsbeläggen lossna. Bromsytan som är kvar måste kompensera detta bortfall, vilket ytterligare påskyndar slitage och fortsatt söndersmulning av belägget. Följderna blir:

  • Högre bromskraft är nödvändigt, risk för varmgång.
  • Större slitage, därigenom kortare livslängd.
  • Längre bromssträcka – trafikfara.
  • Fordon som inte längre går att bromsa.

Såväl förstautrustning som reservdelar – allt kontrolleras alltid. Såväl delar till förstautrustning som våra reservdelar är likvärdiga hos BPW och testas enligt samma hårda principer. Det är viktigt att hela kedjan från påskjutsbroms via bromsstag till bromsbelägg och trumma är perfekt avstämda för varandra för att säkerställa en problemfri drift.

BPW garanterar kvaliteten genom:

  • Högsta kvalitet i både förstautrustning och reservdelar.
  • Alla ingående komponenter är optimalt avstämda för varandra.
  • DIN ISO9001 certifierad process.
  • Endast samarbete med certifierade leverantörer.
  • Made in Europe.

Matti Pommer på FOMA, med bromsbackar från BPW.

Vilka fördelar får du genom BPW-gruppen?

  • Över 100 års erfarenhet.
  • BPW-gruppen är den ledande tillverkaren av axlar och aggregat för släp och trailers, såväl till lätta som tunga släp samt lantbrukssektorn.
  • Kvalitet från BPW betyder pålitlighet och säkerhet, lång livslängd och robusthet.
  • BPW utnyttjar synergieffekterna i utvecklingen. Vad som t ex visat sig vara bra för lastbilssläpoch trailers ger fördelar inom alla andra användningsområden. Därför återfinns
  • BPW-gruppens erfarenhet i alla aggregat.
  • BPW förfogar över en egen utvecklings- och forskningsutrustning samt de modernaste testanläggningar. Därmed reduceras tiden för löpande vidareutvecklingar samt nya innovativa lösningar.
  • BPWs produkter har genomgått omfattande tester både på vägar och i laboratorium, där t ex körningar på dåliga vägar kan simuleras.
  • Speciellt för husvagnar använder BPW en unik modultestanläggning för enkelaxliga släp. På modultestanläggningen kan olika vägprofiler simuleras och därmed kan tester genomföras dygnet runt oberoende av väderlek.
  • BPWs produkter finns i hela världen. Därför är det självklart att det finns 3 200 servicepartners över hela världen som står till ditt förfogande.