ECO Air

Die neue BPW Fahrwerksgeneration

BPW ECO Air är den nya axelmodulen från BPW. Den är lättare, mer mångsidig, mer effektiv och digital och är nydesignad från grunden

De två välkända versionerna ”ECO Air Compact” och ”ECO Air Compact HD” kommer ersättas av nya ”ECO Air”. Den nya ECO Air kommer att levereras tillsammans med den nya skivbromsen ECO Disc TS2 och den välkända trumbromsen ECO Drum.

Lanseringen av ECO Air med den nya skivbromsen BPW ECO Disc TS2 och trumbromsen ECO Drum sker i maj 2019.

Benämning
Den nya benämningen heter tex SRBF EAAU istället för SHBF ACAU. ”R” betyder ”rund axel” och ”EA” betyder ”ECO Air”.

Nya dimensioner
Nya dimensioner för spårvidd och bromscylinder c/c med trumbroms SN 4218.

Av tillverkningsskäl sker några förändringar av spårvidder och bromscylinderfäste vid ECO Air med trumbroms SN 4218. Spårvidd med trumbroms SN 4218:

– 2010 blir 2015
– 2095 blir 2100

De nya spårvidderna är avrundade värden. Totalbredden, efter tillverkningstoleranser, förblir oförändrad.

Övriga spårvidder vid trumbroms SN 4218 (tex 2140) samt vid skivbroms, ändras inte.

Bromscylinderfäste
Avståndet mellan bromscylinderfästena ändras med 3–8 mm, beroende på utförande (tex 409 blir 401, 525 blir 517, 464 blir 461). Dessa ändringar ligger inom tillverkningstoleranserna och har begränsad påverkan på byggmåtten på fordonet.

1. ECO Air med TS2 3709 är inte möjligt med 22” eller 24”.

Av utrymmesskäl, är fortfarande kombinationen TS2 3709 med 22” och 24” bromscylinder, inte möjlig. Det samma gällde även för TSB 3709 och ECO Air Compact. Alternativt kan TS2 4309 med ECO Air eller TS2 3709 med AL II erbjudas.

2. Beläggslitagesensor till ECO Disc TS2.

En ny sensorsats 05.801.48.92.0 finns tillgänglig för de två bromsstorlekarna TS2 3709 och TS2 4309.

BPW erbjuder även en kontinuerlig beläggslitagesensor tillsammans med idems Telematik Gateway.