Nästan en tredjedel mindre bränsleförbrukning. Volvo Lastvagnars nya konceptbil visar hur man drastiskt kan öka produktiviteten för fjärrtransporter.
Bakom bränslebesparingarna står bland annat aerodynamisk design och lägre tjänstevikt. Med stöd från Energimyndigheten har Volvo Lastvagnar arbetat fram en ny konceptbil, Volvo concept truck. Bilen är resultatet av ett fem år långt forskningsprojekt med målet att ta fram mer energieffektiva fordon. Det nya konceptfordonet minskar bränsleförbrukningen med mer än 30 %.
– Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla mer energieffektiva fordon, det är en prioriterad fråga både när det gäller miljö och att minska kostnaderna för våra kunder. Vi är stolta över att kunna vara med och driva den utvecklingen. Konceptbilen visar vilken otrolig kraft det finns i den tekniska utvecklingen säger Claes Nilsson, VD på Volvo Lastvagnar.
En av nyckelfaktorerna bakom den låga bränsleförbrukningen är de aerodynamiska förbättringarna på hela 40 % som gjorts på både dragbil och trailer.
– Vi har anpassat hela fordonet och optimerat det för att förbättra aerodynamiken så mycket som möjligt, till exempel använder vi oss av kameror i stället för backspeglar. Luftmotståndet minskar, vilket gör att det krävs mindre energi för att köra lastbilen, säger Åke Othzen, Chief Project Manager på Volvo Lastvagnar.
Förutom förbättringarna vad gäller luftmotståndet är konceptbilen utrustad med nyutvecklade däck med lägre rullmotstånd. Fordonets trailer väger två ton mindre än referenstrailern vilket innebär minskad bränsleförbrukning eller möjlighet till en högre lastvikt. I projektet ingår även en förbättrad drivlina. Ekipaget testkördes på svenska vägar under hösten 2015.
Arbetet med Volvo concept truck har pågått sedan 2011. Målet är att öka transporteffektiviteten 50 % för fordon som kör fjärrtransport. Eftersom konceptbilen är en del av ett forskningsprojekt kommer den inte att finnas tillgänglig på marknaden. Men redan i dag är en del av fordonets aerodynamiska nyheter införda på Volvo Lastvagnars serietillverkade bilar och fler lösningar kan komma i framtiden.
Fakta Volvo concept truck:
Forskningsprojektet är ett bilateralt samarbete mellan Sverige och USA med stöd från Energimyndigheten och U.S. Department of Energy. Det amerikanska SuperTruck-projektet har som mål att öka transporteffektiviteten för fjärrtransporter anpassade för den nordamerikanska marknaden.
Specifikationer Volvo concept truck:
Lastbilsmodell: Volvo FH 420
Motor: Volvo D13 Euro 6
De aerodynamiska förbättringarna:
– Optimerad aerodynamisk trailer och dragbil
– För att minska luftmotståndet har de traditionella backspeglarna bytts ut mot kameror, som också innebär bättre sikt och ökad säkerhet.
– Aerodynamiskt optimerade chassikjolar täcker bakhjulen på dragbilen och alla hjul på trailern.
– Aerodynamiska spoilers förlänger trailern och minskar luftmotståndet.
– Optimerat luftflöde för motorns kylsystem
– Luftmotståndet runt dragbilens front, hjulhus och insteg har minimerats.
FOMA och BPW är delaktiga i detta projekt som leverantör av axlar med ALII och aluminiumnav för lägsta vikt samt även BPW ECO Wheel aluminiumfälgar med däck från Goodyear.