Timmertrailer till Ryssland
Norrborns Industri AB har levererat en B-dubbel timmertrailer till J V Arkaim i Khabarovsk, Ryssland.
Dragbilen är en Scania T 164 6 x 4 som är påbyggd av Maskinservice AB i Bollnäs. När trailern kör 6 m längder är lastvolymen ca 70 m3. Trailern är utrustad med bladfjädrade BPW-axlar av typ HZF 12010. Hjuldimensionen är 12.00 – 20 slangdäck. Ekipaget ska transporteras med tåg från Helsingfors via Transsibiriska järnvägen till Khabarovsk, en nätt liten resa på 750 mil.
Stödben 60 mm
Ett nytt stödben för vagnar där man behöver ett långt kraftigt ben. Exempelvis verkstadsvagnar, rastkojor etc.
Diameter: 60 mm
Längd: 1000 mm eller 1200 mm
Material: Galvat stål
Art nr: 643040 (1000 mm)
643042 (1200 mm)
Passande klämplatta
Art nr: 643639
Ny vändskiva från Jost
Jost beräknas presentera sin nya vändskiva JSK 40 K under hösten. Konstruktionen medger montering direkt på hjälpramen utan montageplatta.
Ramen är förstärkt genom integrerade profiler, som passar till alla monteringshöjder. Bygghöjden är från 150 till 225 mm.
Den nya vändskivan JSK 40 K har med sitt lättviktsutförande 2 positioner som täcker alla vanligt förekommande rambredder. Det finns även ett utförande med DIN-fot.
För den nya vändskivan JSK 40 K planeras även en låsindikering, som i hytten visar om kopplingen är öppen eller stängd.
Med JSK 40 K kommer det att bli möjligt med till- och frånkoppling direkt från förarhytten.
Monoblock SB4345
BPW presenterar ett nytt bromsok för stora skivbromsen SB4345.
Det nya oket är gjutet i ett stycke med ena glidbulten helt inkapslad samt den andra i utförande som SB3745 d v s nya glidbultslagringen med rullbälg. Justerskruven är också i utförande som dagens SB3745 med adaptern. Oket väger 2 kg mindre än sin föregångare.
Monoblock-oket är fullt utbytbart och får blandas med tidigare utföranden. Hävarmslagring, luftspel, slag, justering och belägg är identiska. För lilla skivbromsen SB3745 kommer utförandet att vara klart först under hösten 2002.
Mässor i massor!
Efter sommarens lite lugnare tempo på arbetsfronten går vi nu in i en intensiv period med bl a flera mässor, både internationellt och nationellt. Mässhösten startar med Elmia.
Lastbil 2002 i Jönköping 22-25 aug och följs av Caravan Salon i Düsseldorf, 30 aug-8 sep. Sedan kommer IAA Nutz-fahrzeuge i Hannover, 11-19 sep, och parallellt även Elmia Husvagn Husbil 12-15 sep i Jönköping. Under denna period hålls samtidigt Automechanika 2002, 17-22 sep i Frankfurt.
I detta nummer av axeltrycket presenterar vi bl a våra utställningsmontrar på mässorna i Jönköping samt en del av de nyheter, som vi visar där.
Välkomna att besöka våra montrar i Jönköping eller besök BPWs montrar på mässorna i Tyskland, där vi också finns representerade.
Lås till kulkoppling WW 30 K-Z
Winterhoff har tagit fram ett stöldlås till kulkopplingen WW 30 K-Z. Låset är certifierat av Svenska Stöldskyddsföreningen.
Stöldlåset ROBSTOP WW 30 består av två halvor som enkelt monteras ihop från vardera sidan av kulkopplingen. Låset spärrar kulkopplingens handtag samt döljer den sidomonterade infästningsbulten vilket förhindrar demontering av denna. Två nycklar medföljer cylinderlåset.
– Det nya låset är certifierat av Svenska Stöldskyddsföreningen och mycket enkelt att använda, säger Krister Ryttberg på FOMA.
Stöldlås ROBSTOP WW 30
- kan inte kopplas av eller på av obehörig
- kulkopplingen kan inte demonteras
- kan inte öppnas under färd
- mycket enkelt handhavande
- högvärdig stållegering
- cylinderlås
- spärrkula
- SSF-certifiering 01-805
- Art nr: 641539
Stöldlåset ROBSTOP WW 30 säljs även i paket tillsammans med kulkopplingen WW 30 K-Z. Denna kulkoppling för max totalvikt 3 000 kg passar de flesta påskjutsbromsar på marknaden, både med korslagd bultning och med bultar från sidorna.
Stöldlåset samt paketet med stöldlås plus kulkoppling levereras av Fordonsmateriel AB via återförsäljare.
Kulkoppling WW 30 K-Z
- En modell – som passar till alla förekommande anslutningar Ø 35/40/45/46/50/51
- flerfunktionsvisare på sidan av kopplingshuset för kontroll av:
- koppling öppen/stängd
- slitage koppling/kula
- godkänd för upp till 3 000 kg totalvikt
- tillåtet kultryck: 150 kg
- Art nr: 641146
Kulkoppling WW 30 K-Z försedd med låset ROBSTOP WW 30
Förstärkning på teknikavdelningen
Ny medarbetare
Marcus Lönnqvist, 32 år, började på FOMAs teknikavdelning den 8 april och arbetar huvudsakligen med teknisk support och garantiärenden. Marcus har en teknisk/ekonomisk bakgrund och kommer närmast från ett arbete som projektledare på Sauer-Danfoss (Älmhult AB), ett företag som utvecklar styrelektronik för bl a offroad-fordon.
Nya rutiner
För att teknikerna ska få mer tid att arbeta med rent tekniska ärenden, har vi förstärkt avdelningen med administrativ hjälp genom Ewa Björnson och Ann-Britt Olsson. Båda arbetar sedan tidigare deltid som VD-sekreterare på FOMA.
Ewa hjälper sedan ett år tillbaka till med administration av färdigbehandlade garantiärenden och skickar bl a svarsbrev till er. Ann-Britt har främst hand om ECOplus garantiregistreringar. Dessa registreras i en databas, som sedan mailas till BPW. För att kunna fullfölja registreringen är det viktigt att all information är ifylld på garantiblanketterna!
Välkommen till vår monter D01:20 och U:402 på Lastbil 2002 den 22-25 augusti
Vi kommer i vanlig ordning att delta vid årets stora lastbilsmässa Lastbil 2002. Ni kan hitta oss vid vår monter D01:20 i hall D och utomhus med Infomobilen vid monterplats U:402.
Inför årets mässa bygger vi upp en helt ny inomhusmonter och har även utökat vår monteryta, för att få plats med de nyheter vi vill visa upp och för att ta emot er besökare på bästa möjliga sätt.
BPWs Infomobil är i rörelse hela året runt om i Europa för att delta vid mässor, utbildningar och
andra evenemang. Under Lastbil 2002 kommer givetvis Infomobilen att finnas på plats.
Gör ett besök på vår monter U:402 och se BPWs rullande utställning!
Välkommen till vår monter
B01:60 på Elmia Husvagn Husbil
2002 den 12-15 september
Årets höjdpunkt för alla husvagnsintresserade, som vill se det senaste inom den rullande campingvärlden. Som vanligt förväntas mässan locka mängder av besökare. Årets Elmia Husvagn sker för 22:a gången i ordningen.
I år slopar man den så kallade branschdagen och har istället öppet för alla från start till slut.
I FOMAs monter visas nyheter ur vårt ”lätta” program med tyngdpunkt på produkter för husvagnsmarknaden.
Här några smakprov:
BPW
Chassi, axlar och påskjutsbromsar.
Vi visar det senaste inom axlar och påskjutsbromsar med tillhörande utrustning.
Winterhoff
Det nya kulkopplingslåset ROBSTOP WW 30. Testat och godkänt av stöldskyddsföreningen.
Vi presenterar ett urval av hela programmet kulkopplingar och stödhjul.
Intra och Exip aluminiumfälgar
Från våra leverantörer av hjul och fälgar visar vi det senaste för husvagnar och personbilssläp.
JOKON
Nyheter för 12 volt-sektorn inom släpvagnsbelysning. Lampor, reflexer, arbetsbelysning, varningslampor, m m.
BRA skivbromsar genom regelbunden kontroll
Många dyra skivbromsreparationer kan undvikas om skador upptäcks och åtgärdas i tid. Det som kostar mycket pengar är ofta onödiga följdskador, som leder till att dyra komponenter skadas och måste bytas ut.
Vid alla skador och felaktigheter är det väsentligt att fastställa orsaken till skadan. Symptomen är tydliga och lätta att se. Om man endast byter skadade komponenter, utan att förstå orsaken, är risken stor att skadan återkommer.
Claes Troedsson på FOMA
rekommenderar kontroll av B R A.
Exempel
På en släpvagn konstateras att beläggen slits orimligt och bromsskivorna spricker. Symptomen på belägg och skivor orsakas av hög värme pga överbelastning. I detta läge är det viktigt, att försöka reda ut, varför det blir varmt. Det kan vara fel på bromsenheterna på bil eller släp, felaktig anpassning mellan bil och släp, fel bestyckning m m.
Om belägg och skivor byts ut utan att orsaken hittats och åtgärdats, är risken stor att en ny kostsam reparation är nära förestående igen.
Täta kontroller
Det är alltid billigare att åtgärda små fel tidigt än totalhaverier för sent. Det som börjar med ett litet hål i en gummibälg för några tior kan leda till haveri och byte av ok och skiva med höga kostnader som följd.
Belägg
Beläggtjocklek ska kontrolleras ofta. Om beläggen slits ned och går järn mot järn mot bromsskivan leder det till att skivan och även oket riskerar att skadas.
Snabbt slitage är ett tecken på onormal belastning. Ojämnt slitage ytter/inner kan orsakas av smuts, om täckplåtar saknas, eller kärvande glidfunktion.
Beroende på broms- och hjulstorlek kan det vara svårt att se beläggen. Den mindre glidbulten kan då användas som grov slitageindikering.
Rörlighet
Principen med flytande ok bygger på att okets glidfunktion är i ordning. Kärvande glidbultar kan leda till ojämnt beläggslitage, otillräcklig broms, anliggande broms m m, som kan ge allvarliga skador eller haveri på ok och skiva.
Okets rörlighet kan enkelt kontrolleras genom att ta tag i bromscylindern (lossad broms) och rucka fram och tillbaka. Ett tydligt spel (ca 0,7 mm) ska kännas. Om inget spel känns ska orsaken undersökas. Det kan vara en kärvande glidbult som behöver bytas, eller har kanske något kommit i kläm i oket och hindrar rörelsen.
Anpassning
Pör att hjulbromsen ska kunna göra ett riktigt jobb krävs att den får rätt signaler. Det är lika viktigt att det pneumatiska systemet är i gott skick och korrekt inställt, som att det mekaniska systemet är i bästa trim.
En korrekt anpassning mellan bil och släp är nödvändig för att bromsarna ska fungera på rätt sätt. I en fordonskombination ska varje del bromsa sig själv och alla ska börja bromsa samtidigt.
En släpvagn är bestyckad för att klara sin egen totalvikt. Om den tvingas sköta även bilens retardation leder detta ofta till överbelastningsproblem pga hög värme på släpet och glasningsbekymmer samt försämrad bromseffekt på bilen.
Kontroll och inställning av starttryck görs med hjälp av en rullbromsprovare.