Axeltrycket nr. 2 2005


Välkommen till vår monter B02:51 Elmia Husvagn Husbil 2005 den 7–11 september

Som vanligt är det fyllda utställningshallar med mycket av intresse för husvagns- och husbilsåkare.

Besök vår monter i B-hallen där vi visar delar ur vårt program för lätta sektorn. Mässan börjar med branchdag på onsdagen den 7/9 och är sedan öppen 10.00–18.00 torsdag–lördag. På söndagen avslutas mässan kl 16.00

BPW
Chassi med axlar och påskjutsbroms där utjämningsstagens funktion visas.

Winterhoff
Vi visar kulkopplingar och godkända lås för släpvagn och husvagn. Naturligtvis demonstrerar vi också stabiliseringskopplingen WS 3000.

Otto Just
Vår leverantör av fälgar och hjul. I vår monter visar vi alufälgar i olika design.

Jokon
Välkänd leverantör av belysningar till både husvagnar och släpvagnar. I vår monter visar vi de senaste lamporna, både med LED och glödlampa.


Stödbensmotor från Jost

Hur primitivt är det inte i dagens samhälle att behöva veva ner stödbenen manuellt? När allt annat strävar åt bättre kroppshälsa och ergonomi, har en tung bit av förarnas arbetsmoment förblivit stenålder…hittills…

JOSTs senaste bidrag till en säkrare arbetsmiljö är en elektrisk motor passande till Modulserien. Den består av två enheter, dels manöverenheten, som placeras vid stödbenskroppen samt motorn, som sätts på förbindelseröret. Motorn har ett överbelastningsskydd som gör att vid motstånd mot marken bryter den automatiskt kraftöverföringen till benen.


Automatisk bromsanpassning

Den största delen av de nya lastbilarna har nu skivbromsar och EBS-system, som styr hjulbromsarnas arbete. De flesta EBS-systemen innehåller även en funktion för automatisk bromsanpassning mellan dragande och draget fordon.

Även en stor del av de nya släpvagnarna har skivbromsar och EBS-system.

Vi har tyvärr erfarit att ett flertal släpvagnar på kort tid och med kort körsträcka fått spräckta bromskivor, oftast då samtliga skivor på släpvagnen.

Värmeöverbelastning
Enligt vår mening spricker skivorna till följd av värmeöverbelastning. Finner man inte mekaniskt draggande bromsar eller felaktigheter i släpets ventilsystem, återstår att överbelastningen är beroende på bristande bromsanpassning.

Det verkar som om bilarnas automatiska bromsanpassningssystem inte alltid klarar av att justera trycket från bil till släp under bromsning, så att kraften i kopplingen

Enligt vår mening spricker skivorna till följd av värmeöverbelastning.

mellan fordonen blir så nära noll som möjligt, d v s att varje fordonsenhet inte bromsar sin egen vikt.

Automatiskt system
Släpvagnstillverkaren och dennes underleverantörer sitter i dessa fall ”på åskådarläktaren” utan att kunna påverka skeendet i släpvagnens bromsar. Ändras någon inställning i släpvagnens bromssystem, så känner bilens automatiska system av detta och kompenserar för sådan förändring.

De enda som kan göra någonting åt detta är biltillverkarna genom sina återförsäljarnät. Tyvärr har vi erfarit, att väldigt många verkstäder ännu inte har kunskap/möjlighet att hjälpa sina kunder fordonsägarna med detta problem, då det kan röra sig om konfigurering av mjukvara o dyl.

Biltillverkarna
För att få denna kunskap/hjälp måste bilåterförsäljarnas verkstäder ta kontakt med biltillverkarna. Bilarnas EBS-system måste i förekommande fall ändras så att det ger neutrala signaler från bil till släp. Detta för att åstadkomma bästa möjliga körkomfort, livslängd och ekonomi på hela ekipagets bromsar.


Komfort och säkerhet

En tidig vårvecka, innan den riktiga sommarvärmen hade infunnit sig, genomförde Jost tillsammans med FOMA ”Jost-Rockinger Sweden Tour 2005”. I och kring en trailer visades nyheter ur Josts program. Trailern var utrustad med JOST KKS – system, som vid visningarna väckte mycket uppmärksamhet, både positiv och negativ. Systemet, som är fullt fungerande och finns i produktion, är ändå tänkt som ett koncept för framtiden, där vissa delar kommer att finnas kvar och andra delar att bytas ut eller förändras efter det att Jost har bearbetat marknadens synpunkter. Det är intressant att visa något som ligger lite före i tiden och få igång en diskussion!

Efter en vår med många aktiviteter ser vi nu fram emot hösten och vad den för med sig. Redan i början av september har vi ELMIA Husvagn Husbil 2005 i Jönköping. Vi ger lite förhandsinformation inför denna mässa och hoppas att vi kan intressera dem, som inte redan har planerat in ett mässbesök, att eventuellt göra så.


Jost-Rockinger Sweden Tour 2005

Under vecka 20 befann sig Josts Infomobil i Sverige för lansering av sina nyheter.

De främsta nyheterna är KKS-systemet (KomfortKopplingsSystem) och SKS-systemet (SensorKopplingsSystem), vilka båda ger en säkrare körning. Både KKS- och SKS-systemet har flertalet sensorer vid vändskivan och till-/frånkoppling av trailern kan manövreras och övervakas från hytten. K K S:en medger dessutom att man via samma display elektroniskt kan sköta upp-/nervevning av stödbenen!

Förutom dessa båda system visades även Jost/Rockingers kopplingsprogram, containerlås och specialstödbenen i Modulserien.

Infomobilen kunde bl a ses i ”trailerstäderna” Helsingborg och Göteborg och som avslutning hos Släpis Öppet Hus i Sollentuna.

JOSTs revolutionerande system KKS innebär att man kan sköta till- och frånkoppling från hytten. Man kan t o m veva upp eller ned stödbenen efter till-/frånkoppling – från förarstolen! Denna operation är möjlig via en display i hytten, som har kontakt med de tre sensorer, som konstant övervakar hela systemet.


Goodyear 455/40 R 22,5
Marathon LHT

Goodyear lågprofildäcket 455/40 R22,5 med tillhörande fälg 22,5 x 15.00 används speciellt för ”megatrailers”. Dessa fordon har invändigt en fri höjd på upp till 3 000 mm. För att klara kraven när det gäller lasthöjd används i dag i regel däck med dimensionen 445/45 R 19,5 tillsammans med fälg 19,5 x 14.00.

Nu är det möjligt att använda däcket 455/40 R 22,5 med fälg 22,5 x 15.00 på axlar tillsammans med skivbromsen SB 4309 (bromsskiva Ø 430).