BPW lanserar under 2015 / 2016 en ny lagerteknikserie – ECO Plus 3
I maj startade den planerade produktionen av 9 tons axlar med ECO Plus 3 med offset 120
I oktober 2015 startade produktionen av 9 tons axlar med ECO Plus 3 med offset 0 för trum- och skivbroms 22,5″
Under andra kvartalet 2016 startar produktionen av 9 tons axlar med ECO Plus 3 med offset 0 för utföranden med 19,5″ och 17,5″
Fördelar med ECO Plus lagerteknik:
- Underhållsfritt slutet lagersystem: 3(5)-års ECO Plus-garanti med obegränsad körsträcka
- Automatiskt inställt lagerspel genom axelmutter med integrerad vridmomentbegränsning
- Snabb demontering/montering enligt formel 1-principen, via central axelmutter
- Koniska DIN ISO-rullager som finns tillgängliga över hela världen
- Smidig smörjning av lagren med fettkammare
- Ytterligare förbättrad tätning med den nya robusta ECO-seal-tätningen och navkapsel med gänga och o-ring (minskat åtdragningsmoment)
- Heltäckande navfläns och utförande med öppna ekrar (offset 120)
ECO Plus 3 med offset 120 medför följande tekniska ändringar:
Polhjul med 90 tänder
Alla skivbromsversioner av ECO Plus 3 kommer ha monterat polhjul och vara förberedda för eftermontering
av en ABS-sensor. I jämförelse med föregångaren ECO Plus 2, kommer alla ECO Plus 3
polhjul ha 90 tänder. Tänk på detta när du ställer in fordonets EBS-parametrar.
Hjulbultar 93 mm
93 mm hjulbultarna, som introducerades 2012 med ECO Air COMPACT, kommer nu
också användas i ECO Plus 3 – axlarna (se även BPW News 72551204:“New wheel stud for ECO Air Compact with disc brake (offset 120 mm)”, 2012
Ny ECOMETER
Det finns nya ECOMETER-varianter för motsvarande däckdimensioner:
Foma informerar: ECO Plus 3 med offset 120
Observera följande:
- Det går att kombinera gamla ECO Plus 2 axlar och nya ECO Plus 3 axlar på ett och samma fordon.
- Eftermarknad: Det finns ingen kompatibilitet mellan enskilda komponenter (t ex tätningar, navkapslar
eller axelskruvar) mellan ECO Plus 2 och ECO Plus 3. På grund av detta kommer ECO Plus 2
komponenter och kompletta nav finnas kvar på eftermarknaden.