Nollutsläpp

Den tyska specialfordonstillverkaren Paul Nutzfahrzeuge konverterar en vanlig Mercedes-Benz Vario, till renodlad eldrift, med hjälp av den nya elektriska axeln BPW eTransport.

Städer lider av ett växande problem med buller, partiklar från vägbanan, luftföroreningar och parkeringsproblem. Den utveckling av elfordon som sker idag, med en tystare fordonsflotta utan lokala utsläpp, ger fantastiska möjligheter för den hållbara staden. Kraven på morgondagens fordonspark är höga – fordonen måste vara robusta, pålitliga och konstruerade för att klara hårda krav.

BPW i samarbete med Paul Nutzfahrzeuge, som är en ledande europeisk aktör inom tillverkning och konvertering av specialfordon, har tagit fram en spännande lösning: att omvandla Mercedes-Benz Vario till eldrift. Målet är att lansera ett standardprogram för kommunala och kommersiella arbetsfordon. Eftermontering av BPWs elektriska drivaxel på befintliga fordon kommer att förvandla dieselveteranen till en effektiv och utsläppsfri skåpbil med enastående köregenskaper.

Ett lovande samarbete

En rad tyska städer har infört, eller planerar att införa, miljözoner där äldre dieselfordon förbjuds.

– Eftersom kommunala myndigheter är bland de största användarna av dieseldrivna nyttofordonsflottor är konceptet ”diesel ut, elaxel in” en mycket spännande strategi, berättar Walter Pötzinger, VD för Paul Nutzfahrzeuge.

Standardkonverteringsprogrammet som lanseras av Paul är starkt välkommet bland åkeriägare inom den offentliga, kommunala, och privata sektorn.

– Standardkonverteringsprogrammet är en viktig milstolpe för elektrisk mobilitet som helhet, berättar Markus Schell, Managing General Partner på BPW.

– Vi är glada över att få möjlighet att bygga vidare på vårt mångåriga Mobilitets- och Systempartnerskap med Paul och kunna växa inom elektromobilitetssegmentet, fortsätter han.

Mercedes-Benz Vario är en 7,5 ton tung skåpbil, byggd mellan 1986 och 2013, som är flitigt använd hos kommuner och andra offentliga inrättningar i Tyskland. Bara i Tyskland uppskattas nästan 20 000 exemplar fortfarande vara i tjänst.

– De är omtyckta fordon och vi blåser nytt liv i dem, framhäver Walter Pötzinger. Bland argumenten för Vario finns den höga nyttolasten, kompromisslös tillförlitlighet och en stor hytt. Den har dessutom lång livslängd då många ägare bara använder den säsongsmässigt. Men allt tuffare utsläppskrav, införande av miljözoner och dieselförbud kan innebära slutet för Varios storhetstid.

En eldriven uppföljare från Mercedes är ännu inte i sikte, vilket innebär att standardkonverteringsprogrammet som presenteras av BPW och Paul Nutzfahrzeuge kommer vid rätt tidpunkt.

Konverteringen är i själva verket mer än bara ett livsuppehållande ingrepp. Att bygga om ett fordon till eldrift står för ett innovativt, hållbart och effektivt synsätt.

– Elektrifieringen gör att dessa specialfordon kan fortsätta vara i tjänst under en mycket längre tid. Det är ett ekonomiskt lönsamt alternativ, särskilt eftersom eldrift kostar mindre i drift och underhåll jämfört med förbränningsmotorer, kommenterar Pötzinger.

Den effektiva vägen till eldrift

Till skillnad från många eldrivna konceptbilar, belastas inte en elektrifierad Vario av sitt tunga batteripaket. Dess vikt balanseras av ett ”Hela-vägen- koncept” som innefattar chassit och bibehåller skåpbilens lastkapacitet oförändrad. Den konventionella drivlinan med alla dess tunga komponenter som motor, transmission och avgasreningssystem, tas bort helt. Batterierna placeras under fordonets golv och framdrivningen sköts av elaxeln eTransport.

Den intelligenta principen, som ligger till grund för den elektriska axeldrivningen, underlättar effektiv konvertering av Mercedes-Benz Vario, oavsett vilken av de många karossvarianterna som monteras på chassit.

Övertygande lösning

I de flesta fall ligger körsträckan under 100 km per dygn hos fordon som används av den offentliga sektorn, inklusive privata företag som energileverantörer, trädgårdsarkitekter och paketkurirer. Det gör dessa fordon till perfekta kandidater för konvertering till eldrift.

Laddning kan ske nattetid på några timmar. Den helautomatiska drivningen återvinner bromsenergi och batteriet kan sammanlänkas tätt med processen. Beroende på specifikation kan den väga ännu mindre än en dieseldriven enhet.

Elektrifieringen ger också fördelar i form av ökad rörlighet – hjulen kan aktiveras individuellt och aktiv styrkontroll för bakaxeln minskar fordonets vändradie. Vridmomentet ökar också avsevärt, så att även lutningar på 20 % på lastramper klaras utan problem. Snabb acceleration förknippas ofta med buller, men den konverterade Varion är tyst och släpper inte ut några avgaser, så körförbud är inget man behöver oroa sig för.

Konverteringen av Mercedes-Benz Vario startade 2018. Det utgör kulmen på flera års intensivt utvecklingsarbete och mängder av provkörningar.

Det faktiska konverteringsarbetet tar däremot bara omkring två veckor, beroende på omfattning. På kundens begäran kan Paul Nutzfahrzeuge renovera hela fordonet, dess kaross och viktiga komponenter.

Konverteringen av hela fordonsflottor gör att ägarna inte bara kan utföra sina vanliga transporttjänster effektivt, utan också höja sin hållbarhetsprofil.