Med det nya trailerdäcket från Goodyear får åkerier högre nyttolast samtidigt som driftkostnaderna sänks
Goodyear har introducerat ett nytt trailerdäck som inte bara har en högre lastkapacitet på 5000 kg utan även en fälgstorlek på 19,5 tum.
FUELMAX T HL 435/50R kompletterar de hittills vanliga storlekarna i 22,5 tum. Däckens mindre diameter möjliggör en lägre chassihöjd. En annan fördel som en trailer eller släp med tandemaxel har, jämfört mot den treaxlade motsvarigheten, är betydligt lägre egenvikt tack vare massaskillnaden mellan 20t tandem och treaxlade 24t axelpaket.
En megatrailer med tandemaxel som använder de nya trailerdäcken FUELMAX T HL 435/50R 19,5 kan erbjuda upp till 25 tons lastkapacitet. Fordonets bruttovikt är för de flesta fyraxlade trailerekipage i Europa 38 ton och 40 ton för en femaxlad kombination. Detta innebär en skillnad på två ton om båda används med full kapacitet. Emellertid är det vanligtvis inte möjligt att använda den maximalt tillåtna trailervikten på 20 ton för en trailer med tandemaxel. Det beror ofta på däckens lastgräns som i de flesta fallen är upp till 4500 kg. Detta medför att den faktiska skillnaden mellan dessa trailers är hittills så stor som fyra ton.
I Tyskland är vägskatten kopplad till antalet axlar, vilket ger en besparing på 2160 euro per år i tyska vägskatter för 4 axlar mot 5 axlar. Det gäller för en lastbil som kör 120 000 km per år. Plussa på detta på andra besparingar så finns det mycket att vinna på en sådan däck- och trailerkombination.
I Sverige och Norden med sina specifika behov kan man nu till exempel ersätta dubbelmontering på en link med långboggi med ett lågt singeldäck utan att förlora i lastförmåga. Detta kan ge betydande fördelar i driftkostnader. Den innovativa lokala åkerinäringen kommer troligen hitta på flera optimerade nya fordonslösningar med denna nya däcksprodukten.