BPW ECO Disc TS2 klarar de tuffaste förhållanden på en byggarbetsplats. Den nya generationen skivbromsar är ännu robustare, lättare, hållbarare och enklare att underhålla.
Vare sig det gäller färdigblandad betong, sand eller asfalt vid 180°C, transporterar trailers ofta extrema nyttolaster i byggbranschen – och kraven på bromsarna blir därför också extra höga. Med lösningar från Europas största trailerbromstillverkare BPW går det alltid att bromsa säkert på byggarbetsplatserna: BPWs ingenjörer har redan konstruerat den första generationen skivbromsar att vara så robusta, plånboksvänliga och underhållsvänliga att de kan klara även de tuffaste förhållanden. Nu står nästa generation i startgroparna: ”ECO Disc TS2″ följer upp det framgångsrika konceptet som har prövats och testats över två miljoner gånger. KTLZn-beläggningen av bromsoket, och den särskilda skivlegeringen som gjort den första generationen så långlivad, har inte ändrats. Dessutom kan skivorna (22,5”) bytas ut utan att bromsoket behöver demonteras, vilket sparar både tid och pengar i verkstaden.
Det som är nytt är att BPW nu realiserar samma bromseffekt och prestanda med betydligt färre komponenter: ECO Disc TS2 bromsar med ett tryckstycke istället för två som tidigare. Den förskjutna tryckstyckskonstruktionen, som det har sökts patent för, säkerställer optimal balans mellan krafter och moment på ytan.
Den förstärkta beläggplåten för bromsbelägg säkerställer jämn tryckfördelning mellan belägg och skiva. Detta gör att beläggen slits jämnt och därmed får längre livslängd.
Genom att följa principen ”Det som inte finns kan inte heller gå sönder” har BPW ytterligare minskat antalet komponenter och gränssnitt: I en multifunktionell justerenhet (MFA) har de viktigaste funktionerna integrerats i ett litet antal innovativa komponenter. Dessutom gör färre komponenter bromsarna ännu lättare och kompaktare – i en treaxlad trailer fås hela 12 kg extra nyttolast. Om fordonet ofta är ”smutsigt” på byggarbetsplatsen, kan BPW också erbjuda täckplåtar som skyddar mot inträngande smuts och därmed ökat slitage.
– Oavsett om det gäller skivbromsar eller trumbromsar, erbjuder BPW själva båda teknologierna. Men valet av rätt bromssystem beror på fordonstyp och användningsområde, säger Bernhard Rossenbach, chef för produktmanagement på BPW.
– Andelen skivbromsar i tippfordon i Europa är nu 62 procent. Med den nya generationen av vår trailerskivbroms, som är ännu robustare, fortsätter vi att accelerera den här trenden.